Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 8488 ggr
helisa
0

Jordgubbsplantor

Min säsong på jordgubbar är över för denna säsong, men det gör inget för vi har fått många liter att mumsa i oss o göra glass o sylt av så..

Men nu till min fråga, det ät så att jag behöver rensa bland mina plantor för det har smugit i stora maskrosor o riddarsporrar mm mitt i plantorna som jag skulle vilja rensa bort. Men mina jordgubbsplantor är stora o lite jobbiga att hålla på med, så jag undrar om man kan "klippa" ner dom lite för att underlätta rensningen.

Anders 50
0

Det tror jag du kan, något år så har rådjuren skött detta här, och det har inte varit något problem.

Annars kanske det lättaste vore att göra en total sanering och plantera nya.  Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

helisa
0

Ok, ja har haft den tanken faktiskt, men dom ger ju så himla mycke bär o stora goa, tar ju minst 2 år innan dom kommer i full ordning igen så… jag provar o klippa ner dom lite

Anders 50
0

Mina gubbar torkade bort i år, blev små och ynkliga.

Passa på att gödsla när du ändå rotar i jorden, bäst att gödsla gubbar på hösten.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

mariatingsund
0

Om man byter ut varannan planta med nytt skott då har du halva skörden nästa år och full skörd året därpå igen. Sen kan du byta dem du behöll tidigare, på det sättet föryngra hela beståndet. Ibland måste man göra så, annars riskerar du att plantorna blir för gamla och kommer ändå inte ge sådan skörd som det var i deras bästa år.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

kickboard
0

Min erfarenhet säger att det inte just är värt att sätta nya plantor på samma ställe. Det verkar som jorden blir jordgubbstrött och det blir inte lika bra skörd en gång till.

Det är bätre att sätta ut en ny rad varje år och ta bort en av de gamla och låta landet "vandra" över fältet. Om man har plats, det vill säga.

ikna
0

Jag klipper ner mina plantor varje år i juli/augusti. De kommer igen och blir större för varje år och ger massor med gubbar. För att hindra revorna att slå rot överallt i landet, rycker jag bort dem så fort jag ser dem. Vart 4-e år låter jag en del rota sig och dessa planterar jag på nytt ställe och börjar om på nytt.

helisa
0

Jag har haft mitt land på samma ställe i snart 10 år nu. Jag lägger 2 tjocka lager med gräsklipp i landet varje sommar för att minska ogräs i landet, det fungerar jätte bra och till på köpet verkar det som om plantorna klarar sig med den näringen utan att tappa förmågan att ge god skörd år efter år. Rensar ju oxå bort revorna när dom dyker upp.

helisa
0

Nu har jag klippt mina plantor o fått bort maskrosorna och riddarsporrarna som växte mitt i en del plantor.