Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 4662 ggr
Beck
0

Frilandshibiskus

Jag undrar vad ni andra här på forumet har för erfarenhet av frilandshibiskus? Det står zon 1 i alla beskrivningar jag har hittat. Jag bor i nordöstra Blekinge, en liten bit från kusten. Jag funderar på att sätta några som en liten häck nära huset där det är väldigt soligt och varmt.

Tror ni att de skulle klara sig, med vintertäckning och allt småpyssel som man kan tänka sig?

Christina
0

Flaxss hade en alldeles utmärkt beskrivning här i en tidigare tråd.

Har du något mer att tillägga Flaxss?

Beck
0

Låter som jag skulle kunna ha dem utomhus! Är just väst/söderläge också. Vore toppen att kunna ha dem som en liten friväxande häck mot ett gult hus, finns ju så fina färger!

Christina
0

Låter mycket fint. När jag hör vad ni kan ha för växter i zon I-II blir jag så smått sugen på att flytta………

Beck
0

Ja, jag förstår det! Jag skulle nog inte klara av att bo norröver pga de! Bodde i Jämtland ett tag, och det var inte så skoj för en sörlänning med -40 grader första vintern och snö väldigt länge!

Så det blev flytt hemåt till varmare klimat istället. Tack och lov för det!Glad Men visst, bodde i Sundsvall ett tag också, och där har ju den finfina pilträdgården fått pris, väldigt fin tycker jag, spännande med olika rum och växter.

Kratern
0

#4 Som Jämtlänning måste jag till viss del hålla med dig. Men vi har något som ni inte har. Midnattssol!!

flaxss
0

midnattssol kan jag leva utan . har heldre palmer än midnattssol och kallt och snöit

Christina
0

Är det inte så att många perenner får starkare färger och är friskare i norr? Så det finns poänger med alla klimatzoner.

flaxss
0

jo perenner och ettåriga blir vackra i norr  . men jag är heldre i zon 1-2 än har midnattssolen eller vackra perenner . fast dom två sakerna är finare så vill jag ändå heldre kunna odla palmer,kamelior m.m.

Christina
0

Jag är mittemellan i zon 3 och haken för mig är att jag blivit så fäst vid - ja nästan besatt - av min egen trädgård att det skulle vara svårt flytta på sig. Även om tanken finns där ibland, när jag ser andra hus och trädgårdar.

flaxss
0

jo , jag har med fått  nån förkärlek för trädgården eller vad man ska säga och jag har hyffsat bra klimat .  och man kna förbättra det helatiden .

Beck
0

Midnattssol i all ära, har upplevt den på plats, men jag får hålla med flaxxs om att zon I-II är bättre!

Pratade med en trädgårdsmästare angående just frilandshibiskus, och jag fick rådet att inte sätta dem fritt som en liten blomsterhäck, utan ha dem i kruka. Så jag får hitta något annat. Synd att chansa med så många plantor ifall de skulle dö.