Tulpanträd såg jag idag..
vilka häftiga blad trädet hade, och det blev inte så stort.. men det stod att det inte får blåsa på det…och här blåser det rätt ordentligt tidvis. ( nära vättern ) så antar att det inte är att tänka på att köpa ett sådant träd..
Och anledningen är att jag ska plantera en liten buske av en magnolia ( Stellata) på den platsen.
i zon 4 kan det klara sig om läget är skyddat och varmt så det kan ju bli svårt hos dig, trivs dom blir dom som stora trd även i sverige runt 10meter. mina föräldrar har en i nord/östra skåne (zon 1-2) i ett oskyddat östläge där det kan blåsa ganska mycket och den trivs väldigt bra där och börjar snart bli högre än huset (tvåvåningshus) hos dom har den klarat vintrar på -25c.
Men jag bor ju i zon 3-4 mer mot 3 än 4 enligt vår handelsträdgård … så det oroar jag mig inte för zonen.. men det blåser ju tidvis en hel del här..
ja jag såg vart du bodde och kollade härdighest kartan, därför skrev jag zon 4.
mina föräldras tål blåsten bra men det är också en mildare zon.
i en visningsträdgård i väröbacka hade de ett tulpanträd som blommar nu. men jag tycker det är STORT ! Men de är rätt gammalt oxå….

Tulpanträdet blommar nog först när dom är omring 25år…
jag har för mig att de sa att de var något sådan 25-30 år eller nåt sånt. de har blommat i några år nu. och de klarade denna vintern…. :)