Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 10297 ggr
Aristarcos
6

Svart myror ..typ överallt

känns det som, de kryper upp i träd, buskar, pioner…

Skadar de eller ska man försöka få bort dem ? Och i såfall hur får man bort dem ?

Åsa S
1

Nej de gör ingen skada, på pionerna äter de upp det söta kladdet på knopparna så blommorna lättare slår ut. På träd och buskar är de ofta uppe och mjölkar sina kossor (bladlöss). Bladlössens antal kan man hålla nere med hjälp av en hård stråle kallvatten från vattenslangen med jämna mellanrum. Bladlössen tar dock inte död på växterna nya skott blir oftast bara lite krulliga och missbildade men trädet lider inte så värst av det. Träd som får mycket bladlöss har dock ofta lidit av torka ett tag och det är värre så vet man att vissa växter brukar få mycket bladlöss kan det vara bra att ge dem flera rotblötor med start från tidig vår.

Aristarcos
0

Har inte hittat bladlös ännu på någon av mina växter, men däremot verkar det finnas mycket nyckelpigor här för närvarande… vi har dock varit duktiga på att vattna både träd/ buskar & rabatter så här i torkan.

moondancer
0

Myror är också bra på att äta många olika insekter, däribland skadeinsekter och larver.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ahnna
0

Spinner vidare om myror…

Jag har en stack med skogsmyror på min mark och de har alltid irriterat mig såhär års när stacken är nyvaken efter vintern och de små gynnarna kryper omkring överallt. (Det är väldigt otrevligt att ligga på knä och rycka ogräs och plantera med bitande, krypande och myrsyreskjutande skogsmyror på varje liten fläck!)

Men i år är de etter värre - de har försökt flytta in i mitt hus! Förvånad Jag har dammsugit upp säkert 1000 stycken bara den här helgen. Vad sjutton kan man göra för att få BORT stacken för all framtid? Jag vet att myror är bra i naturen, men den här stacken har bränt alla broar med mig nu, nu ska de bort, bort, bort!

Jag har hällt nästan två hela burkar Myrr i stacken och rört om och hela stackens höjd ovan mark är borttagen. Men inte sjutton dör de… (Fast det står på Myrrburken att de utrotas om man blandar pulvret i stacken. Pyttsan!) De gräver ju så himla långt ner så hur kommer man åt de undre våningarna? När jag grävde i stacken nyligen så hittade jag en murken stubbe en bit ner, jag antar att drottningen bor där i. Vad göra?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moondancer
0

hittade gammal tråd här på miljö om detta LÄNK

//Olle

Ahnna
0

#5 Tack! Dessvärre står det väl inte så mycket matnyttigt där heller - elda upp en stack är ju livsfraligt eftersom det kan bli markeld (under ytan) som sprider sig och startar bränder på andra ställen. Så det har jag inte vågat göra.

Ett annat tips jag har fått är att hälla diesel i stacken, vilket säkerligen har ihjäl myrorna men även naturen runtomkring… *mummel*

Jag har hällt Fun Light i stacken också, för det innehåller tydligen (?) ett nervgift som de dör av. (Jag har alltid sagt att man ska hålla sig ifrån lightprodukter!) När jag hade lite outspädd saft i en skål på golvet i köket så klättrade massor med myror i och dog knall och fall, så någon effekt har det visst. Men stacken dog förstås inte!

www.stuteriprecious.se

moondancer
0

Fun light innehåller Acesulfamkalium eller Acesulfam K som är ett sötningsmedel. Det används ofta tillsammans med aspartam i lightdrycker och andra sockerfria sötprodukter. Är ca 200 gånger sötare än socker och helt kalorifri för människan. E-numret är E 950. Anledningen till att man ofta kombinerar acesulfam K med andra sötningsmedel är att enbart acesulfam K kan ha en bitter eftersmak.
Skulle inte kalla aspartam för ett nervgift. Vad som fick myrorna att dö är troligen att dom tog det för vanligt socker, som deras kroppar kan bryta ner. Aspartam däremot klarar de inte av att bryta ner, dvs de får ingen näring från det dom äter. (länk till lätt sida om aspartam)

Eld eller disel ger jag inte så mycket för…bara dåliga idéer.

Du borde nog kunna ringa anticimex, dom borde ha lite koll på vad man gör med dom ^^

//Olle

Ahnna
0

#7 Jag minns inte var jag läste att det innehåller ett gift, men det var nog inte aspartamet det var frågan om. Oavsett vad det var för nåt så påverkar det inte oss människor nämnvärt, men för en liten myra blir det dödligt på direkten. (Bevisligen! Tungan ute)

www.stuteriprecious.se

livat
0

Har du blivit av med stacken? Vi har blivit av med några stackar med åren. Så tidigst som möjligt på våren (går naturligtvis att göra när som helst men enklare desto tidigare) så gräv upp så mycket som möjligt av stacken i en skottkärra som du kör till skogs - har du ingen skog så är de4t sopsäck som gäller… sen häller du madssor av kokande vatten på det som är kvar av stacken. Kolla då och då om det är myror kvar så skålla dem.

Kokhett vatten kör jag på svartmyrorna under stenarna också, miljövänligt i alla fall. Har ni testat läsken?

Ahnna
0

#9 Nej, stacken den står kvar… Och hälften av myrorna försöker bosätta sig i mitt hus på spridda ställen… De är helt tokiga! Överallt, hela tiden, och inte dör de av diverse myrbekämpningsmedel heller. Ska testa att skålla stacken, tack för tipset!

www.stuteriprecious.se

linn47
0

Hej Ahnna!

Det finns ett myrmedel som heter Myrr  myrgranulat från Bayer Garden (en blå liten burk/flaska). Det är jättesmå rosa korn som man strör på stacken och myrorna tar med sig det hem och äter av det och dör. Jag har själv fobi för myror, speciellt stackmyror och jag har lyckats få bort en stack vid mina barns gunga. Det är mycket effektivt och jag har även lyckats få bort små svartmyror från altanen.

Andra myrmedel, såsom myrr (pulver och sånt man späder med vatten) flyttar bara på myrorna lite, så jag rekommenderar verkligen det här medlet.

Lycka till. Glad