Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2590 ggr
Lillianna
0

Vad heter blomman - nr 17?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här då? Uppifrån. ca 20-30cm hög.

/Lillianna

~ Lillianna ~

AnnaO
0

Verkar vara en ruta. Thalictrum sp.

Humlan
0

Tja, det ser ut till att vara bladen av en ros i bakgrunden i alla fall! Annars har jag ingen aning. Men den var vacker, ett luftigt sällskap till en ros i min trädgård kanske?

Christina
0

Väldigt speciell och mycket fin med kullen av gröna blad och deskira blommorna på stänglar. Berätta mera. Är den en bra marktäckare och sprider sig av sig självt?

Petter
0

Upp till toppen igen.

Christina
0

Tack för det Petter - satt faktiskt just och tänkte på att ingen av oss klurat ut svaret ännu.

designagront.se
0

Ser ut som en violruta, Thalictrum delavayi. Eller? 

En av mina favoriter! (om jag nu gissat rätt!)Flört

Christina
0

I stort sett samma gissning som AnnaO:s i #1. Hallå Lillianna - kom och avgör nu!

Diana61
0

Just vad jag tänkte också, det ser ut som en violruta.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kratern
0

Och jag som trodde att det var den där lilla aklejan som jag har (vet inte vad den heter).

Christina
0

#9 Menar du Aklejruta? Det är inom samma släkte. Också en Thalictrum nånting.

zzaga
0

Jag tippar också på violruta.

Kratern
0

#10 Jag vet inte vad det är jag har, men det är en mycket liten (små blommor) och "sirlig" akleja. Köpte frön från STA (lite olika aklejor) och det var en av dem. Skrattande Den är jättesöt.

Lillianna
0

Sorry, jag har varit lite frånvarande….håller på att göra en egen iFokussajt åt min trädgårdsförening.

Svaret är Thalictrum minus, kustruta. Den växer inte speciellt fort hittills så jag tror inte att den kan bli en marktäckare, men vem vet….om några år kanske jag kan svara igen.

/Lillianna

~ Lillianna ~

Prizma_o_Kristall
0

Limonium?