Bilar i England en vecka i mars
18-24 mars bilar jag runt i södra England. Hälsar på en äldre släkting i en by nära Salisbury och gör utflykter därifrån. Vid telefonsamtal idag berättar hon att påskliljorna blommar i hennes trädgård. Här hos mig ligger snön och det är isande kallt. Så det blir en försmak av våren.
Tänker förstås besöka någon större trädgård och kanske faller jag för någon/några plantor. Flyger RyanAir så jag kommer inte att kunna bära med mig något tungt eller skrymmande. Ingen fantastisk rosenbåge i järnsmide som jag suktar efter alltså. Men nån liten stickling vill jag nog ha.

…och fröer förstås 
Hoppas mitt lilla tomatfrö klarar sig under min bortovaro.

Nån som har några tips på trädgårdar i södra England som bör besökas? Vi bor i Wiltshire och har The Cotswolds, Devon, Dorset, Somerset, Cornwall inom räckhåll för dagsutflykter.

Stonehenge ska du besöka även om det inte finns så mycket blommor där!! Det är pampigt och intressant

Ja det liggger bra till. Har inte varit där på tjugo år, så det vill jag nog göra om.
Hej!
Englands trädgårdar är ju fantastiska och hur många som helst! Vi var på följande förra året, dock lite senare… vet inte hur mycket som kommit igång i mars.
Wisley, RHS stora anläggning, massor av idéträdgårdar i denna gigantiska park.
http://www.rhs.org.uk/gardens/wisley/index.asp
Författaren Vita Sackville-Wests fantastiska trädgård som numer är öppen för allmänheten. Känd bla för sin vita trädgård, men den blommar inte förrän i juni/juli. http://www.nationaltrust.org.uk/main/w-vh/w-visits/w-findaplace/w-sissinghurstcastlegarden/
Christopher Lloyds hem och trädgård, numer visningsträdgård och butik.
http://www.greatdixter.co.uk/index.htm
Fantastisk liten (med engelsak mått mätt) trädgård med café!
http://www.westgreenhousegardens.co.uk/
Trevlig resa!

Tack för fina tips! Tar till mig allt och börjar redan önska att jag hade mer tid på mig. Lite väl tidigt på våren är det för att till fullo njuta av trädgårdar. det är jag medveten om , men varje årstid har något att ge.
man har alltid för lite tid i England….
Själv åker jag en gång i maj för att kolla in Chelsea Flower Show, och sen några veckor senare på en längre mer omfattande trädgårdsresa. Längtar redan!

Hade också planerat att besöka Chelsea Flower Show. Gjorde det förra året och det var jättekul. Här finns bilder och div länkar samlade från den resan.
Nu blir det nog inte av eftersom jag gör en resa redan nu. Hoppas du är bussig och berättar om Chelsea för oss och tar lite foton från Ulf Nordfjells Linné-utställning m m.
Suck…. vad avundsjuk jag blir på er. Jag måste få ett jobb snart så jag kan börja åka till England igen. Som ni vet så är min man Engelsman coh vi åkte till England en till två gånger om året tills jag blev varslad 2005 och nu har jag ej varit där sedan dess och gissa om jag längtar dit!! Jag saknar deras gardencenters och Hobby Craft butikerna.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Självklart ska jag fota och dela med mig! Jag är ju ett av Ulf Nordfjells största fans, så räkna med rapport från hans Linné-del! Fram till dess får jag återigen bläddra igenom hans bok "12 trädgårdar"…

Den boken är inte med bland de nominerade till Årets trädgårdsbok - konstigt nog. Övriga är också som Nordfjells 2006 års utgivning.

Även jag är avis, mysigt värre att bila i England!! Det har vi lite som tradition sedan flera år. Jag är en riktig anglofil och får aldrig nog, allrahelst inte av Skottland och Yorkshire:)
Sissinghurst, som #5 rekommenderar är verkligen värt ett besök. Jag var där för ett par år sedan. Men det ligger ju inte riktigt i de krokarna du skall till.
Förutom Eden-projektet i Cornwall jag också tipsade om inne på Resor, så har jag inte luskat ut något mer tips ännu, som jag har mer personlig erfarenhet av. Men det är ju ett litet tag innan du skall iväg…:)

För några år sedan var jag i Cornwall och där har de också fantastiska trädgårdar, men nu kommer jag inte på namnet på dem!!!! Minnet börjar bli dåligt. Däremot kommer jag ihåg en fantastisk plats att besöka och det är Bath, med englands enda varma källa känd och uppbyggd under Romartiden. Fascinerande plats.

Bath ligger nära den plats där jag ska bo som är en liten by vid namn East Knoyle.

Bath är värt ett besök - även om det också är ganska turistifierat… - ta gärna en tur på en hop-on-hop-off buss, de brukar vara både roligt och givande!

Bl a Heligan var det ett reportage om på TV en gång, lite hemligt och speciellt…
Edenprojektet nämnes förut
Slottet St Michael's Mount är ett måste! Med lite tur kan det bli båttur över och ebb/promenad på vägen tillbaka. Sagoslott:)

Toppentips ! Läser under länkarna. Här blir det trädgårdsberättelser när jag är åter. Nåt ska väl ha börjat spira även om det inte är den bästa årstiden. I alla fall ser man trädgårdens plan bättre utan massa blommande buskar och plantor som stör utsikten.