Julstjärnan efter julen?
Hur gor jag med min slokande julblomma? Bifogar bild. Skall jag klippa ner den, i sa fall nar? Skall jag goda den eller inte? Jag har den pa samma stalle bade sommar och vinter, det betyder 12-15 grader pa natterna pa vintern och anda upp till 40 grader pa dagen pa sommaren och den star som syns, pa ljus solig fonsterplats med sol hela dagen.
min julstjärna har jag planterat om nu och ger den vatten men låter den torka upp . sen göda till sommaren .
ge din vatten ev plantera om och sen försök ha den så den inte få så varmnt på sommaren sätt så fall ut den där ute . bara det inte blir under +5c får dne frost så överlever rötterna men plantan blir förstörd . sätter du ut den skugga den

Tack! Jag minns forr nar jag hade tradgard, glomde jag bort att jag hade en julstjarna och sedan levde den upp och fick skott igen. Men nu nar jag maste ha plantan i en kruka har jag ingen erfarenhet. Skall jag beskara den nagot eller lata den vara nar jag satter ut den?
blommar de om till jul igen, eller blommar de hela tiden?
Jag skulle kasta den plantan. Mycket svårt att få dem att blomma om och dessutom är de inget att hänga i julgranen när de blommar heller :) Ingen vän av julstjärnor.

Dom blir forst utan blad, sedan borjar de vaxa till och fore jul borjar bladen andra farg till rott.
Apropa att slanga plantan, tar det emot, eftersom den har varit med i 3 jular nu, den forsta julen raknas inte eftersom det var en liten stackars planta med en blomma. Den har val ratt att leva den med.

#5 Det verkar som om dina breddgrader är alldeles utmärkta. Betr klippning antar jag att du kan forma och putsa. Dvs ta bort torra toppar. Växer det några stora julstjärneträd i dina trakter? Tänker då på att klimatet nere på låglandet måste skilja sig dramatiskt från högplatån där du bor.

Christina: Jag har aldrig sett nagra stora trad och alla blir forvanade over min planta som fortsatter ar efter ar. Har slangs de bort efter ju ocksa.
Det ar klart att det ar stor skillnad, for pa mindre an 2 timmar kan jag vara nere pa kusten "Costa Tropical" dar det vaxer bade advokater, papaya och bananer. Men har ar det runt +5 grader pa natten nu och kommer upp i nastan +20 pa dagen. Men man vet aldrig, har sager man att det kan bli sno och frost anda till den 40:e maj, dvs forsta veckan i juni. Men det verkar som att nu med klimatandringen blir det ju varmare och varmare aven pa vintern. Idag har man just sagt pa nyheterna att pollensasongen inte verkar ta slut utan det ar sa milt att det blir pollen aret runt.
julstjärnan kan va som perenn alltså vissnar ner efter en frost natt och kommer igen om det inte blir kallare än -6c . men det är inget jag vet själv utan har bara läst det . men jag hade satt ut den där ute i kruka . jag vet inte vilken temp den går in i viloläge men kankse runt +5c .
http://davesgarden.com/pf/search.php?search_text=Euphorbia+pulcherrima&Search=Search
kolla här här kna du se deras olika härdighet . det skiljer sig mellan sorterna en klarar bara +5c och en annan -6c . ser du din sort klicka på namnet så kan du läsa om den typ som denna
http://davesgarden.com/pf/go/2006/index.html -6,6c
bild på den här http://davesgarden.com/pf/showimage/62208/

Tack flaxss, jag tror den heter Plum Pudding!