Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 5144 ggr
Free-spirit-minded
0

Trädgårdsfråga

Hej alla trädgårdsfolk är inte medlem här då jag antagligen inte platsar här. Har köpt ett gamalt hus med en stor del trädgård. Baksidan av huset har förra ägaren mest haft som hundgård har försökt städa upp har nog varit en gräsmatta men nu är det mest ogräs. Min fråga är måste man gräva upp allt eller kan man köra en lat variant och bara lägga täckduk på och börja om ovanpå den? Tacksam för svar Skrattande

Halvdansken
0

Börja om med vad? Varför ska du ha täckduk??

Vi har "reclaimat" största delen av vår trädgård från fd hästhage. Ogräset var meterhögt, det är det fortfarande på vissa ställen. Vi har bara tagit det med gräsklipparen, sprutat Toxan på ogräset och sått i nytt gräs. det tar två säsonger sen är det fin gräsmatta.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

helisa
0

Häller med #1, det är bara att gnida på med gräsklipparen o ev fylla på lite jord och nytt gräsfrö, det gjorde jag med halva min tomt då det var renodlad åker där som plöjdes med traktor när jag köpte mitt hus

Anders 50
0

Håller med!  En tålig gräsklippare som jämnar ut ojämnheterna i marken krävs!

Ogräs är bra, det håller sig grönt även vid torka! Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

lwic
0

free-spirit-m! Visst platsar du på den här sajten. Här får du tips och råd från likasinnade-och du kan komma med vilka frågor som helst! Så kryssa för "trädgård" du - och känn dej välkommen!

Free-spirit-minded
0

#4 Tack då gör jag detSkrattande.

Varför jag vill börja om är att jag vill ha lite stenar och inte så mycket gräs. Eller jag vet inte vill egentligen bara att de ska se någorlunda bra ut med så lite jobb som möjligtGlad.

Halvdansken
0

Asfalt?

vad för sten? betong/klinker typen eller natursten/stenbäddar (med växter). Vad heter det på svenska???

berobe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Välkommen till sajten! Här får du utlopp för din spirit!

Råd och dåd - och lite tröst när det går åt pipan (för det gör det för oss alla ibland).

Lycka till med din nya trädgård - och du; Vad spännande att få starta om  från början! Låt ideérna flöda, ha tusen idéer och genomför 10… ;-))

Free-spirit-minded
0

#6 Nej inte asfalt jag brukar plocka stenar när jag är ute o går med hunden jag tycker vanliga stenar kan vara super vackra.

#7 Katten på bänken ser ut att ha de bra i sin trädgård.

Maria
0

Det är vår femte sommar i huset. De två första åren köpte jag enormt mycket och planterade överallt.

De sista åren har jag beskurit och flyttatFlört

Mitt tips är att börja i liten skala med förändringar även om det kan vara svårt.

/Maria

Halvdansken
0

Du får nog specificera lite vad du vill och vad du har för funderingar. Hur stort är det tex? Vad finns det nu?

nallox
0

Ja - du har ju ett stort fält att arbeta med. Dela upp det i två-tre rum-låt ett vara naturlig klippträdgård.  (hämta hem sten från naturen) Andra rummet  kanske lite mer organiserat  "normalt".Men det tredje… Våga  göra vad som faller dej in..

detta  tredje skall du leka med -- låt fantasin spira, gör något okonventionellt -

Vilken härlig möjlighet att få skapa nytt igen…

Lycka till och välkommen hit till sajten!

berobe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Ja,  mina 2 katter trivs utomordentligt i trädgården - visst får man räkna med att "de lägger sej i" vissa planteringar och betraktar det som sina -men det får man stå ut med.

Jag själv bor nära naturen och har rik tillgång till stenar-stora och små, förutom berg idagen som jag renspolat…så du förstår att jag utnyttjar möjligheterna. (att bära hem småsten blir hårtjobb )- för att få struktur på allt måste en hel del större stenar dit. Har du någon bonde i närheten som med skopa kan skaffa fran några?

http://www.alltomtradgard.se/min-sida/berobe/

jag hoppas länken ovan funkar så kan du se hur jag har det i min skogsglänta…

Ha det! Bert