Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 5395 ggr
bjorsa
0

Jord

Varje år blir jag lika besviken på såjorden och planteringsjorden alltid denna pulverliknande torv med lite perlite ocg gödsel i och den är som vanligt nästintill omöjlig att vattna är som att hälla vatten på en gås kanske inte riktigt men håll med om att de e tråkigt att det inte finns vanlig riktig jord att köpa på säck eller finns det kanske är de bara så att jag missat rikitga jordsäckarna i sådan fall vill jag ha tips på bra planteringsjord och såjord ?

Antar att det är dags att börja kompostera igen så att man får sin egen jord igen hade tänkt mig kompostmask och se om man inte kan få bra jord på några år för komposteringsbart material har jag massor av :-)

Kom gärna med lite tips och tricks

mvh/bjorsa

Beck
0

Jag håller med dig angående jorden! Planteringsjorden brukar vara rätt dammig när man häller ut den! Ändå köper jag "märkesjord" från Weibulls (proffsjorden) och Hasselfors. Hasselfors har ju en specialjord/vår egen jord eller något sånt namn, den kostar 75 kr/säck, aningen dyrt! Det bästa är nog att blanda i lite egen kompost om man har möjlighet.

Själv har jag inte alltid planterat i köpe-jord utan satt växten direkt i trädgårdsjorden, som är fuktighetshållande och lite aning åt ler-hållet, och det har fungerat mycket bra. Pioner t ex. Och jag gödslar dem inte heller, de växer som 17 ändå, så jag är mycket nöjd! Däremot har jag beställt hem ett par lastbilslass med harpad matjord, som har varit av mycket god kvalite och fyllt på i rabatterna med och även sått gräs i förstås. Och jag kan tänka mig att om man köper god matjord och blandar i lite gödsel (beroende på vad man ska sätta) så kan det vara minst lika bra som vanlig köpejord i påse. Det är min erfarenhet!

bjorsa
0

Tror dom flesta "påsjordar"är bara torv i någon form fast de bord ju komma riktig kompostjord på säck nu när kommunerna komposterar fast dom kanske bara bränner komposten :-)

Jag sår i den där elädiga torvjorden för att dra upp mina grönsaksplantor och vissa år är den relativt lättvattnad medans andra år blir de som pärlor på "jorden" tycker jorden var bättre för en 10-20 år sedan då körde jag rölundajord på säck till mina plantor och då gick de lätt att vattna och dom höll näringen till en färdig tomatplanta nästan fick köra lite lätt övergödsling men skall inte klaga bara att ta tag i saken själv å göra jord men hinner ju inte i år :-)

Har oxå köpte lite bil laster med jord hit men aldrig varit riktigt nöjd men skall se vad kommunen har kanske finns där kompostjord att köpa på bil

mvh/bjorsa

Beck
0

Håller med dig om att man ser vattenpärlor på jorden. Det är trist. Ja, man skulle ha lite mer tid att fixa egen jord på! Det blir bäst då!

Christina
0

Det är illa att det säljs så mycket dålig plantjord. Har många gånger satt om krukväxter inomhus och fått just sådan jord, som gör att det knappt går att vattna blomman.

På landet försöker jag tillverka så mycket jord jag bara orkar genom att kompostera.

flaxss
0

jag planteradeom mina krukväxter i änglamarks jord den var jätte bra  . kommer inte ihåg vilken jord jag hade i sommras till rabatterna men den va bra . Simontorps jord har jag med för mig jag tyckte va bra även frölundas . eldorad jord var skit ( stavas det så ? ) sen wiebulls andvänder inte jag sen hasselfors andvänder jag med och den funkar för mig . och det har gått att vattna i alla jordar efter plantering och under hela säsångem och jag tror många av jordarna har mer än bara torv  . torv finns där mycket men därr finns även mycket av annat . och torv är  bra för växterna med  .

Christina
0

Hasselfors har jag också börjat köpa och den är väl bland de bättre.

Sukram
0

#5 Håller med om att Änglamarks jord är bra. Prismässigt brukar det inte skilja så mkt men Änglamark har bättre struktur, blir inte som en tvättsvamp som blir kompakt när den torkar ut. Förmodligen lite grövre sand inblandad i den. Jag tror jag köpte Hasselfors när Änglamark tog slut och den känns mer som damm.

Åsa S
0

Hasselfors jordar finns i flera varianter.

Den klart överlägsnaste jorden man kan hitta är Hasselfors yrkesodlarjordar (stora påsar med en älg på, heter sånt som S-jord, P-jord, U-jord etc.), samma jord använder vi på jobbet i växthusen. Trädgårdsbutiken här där jag bor säljer även yrkesodlarjorden (men jag shoppar på jobbet det blir något billigare).

Sedan finns ju även Hasselfors jordar som riktar sig till privatpersoner, krukväxtjorden med små lecakulor i är bra men mycket av det andra är sämre kvalité än det de stoppar i säckar som är avsedda för yrkesodling.

Beck
0

Hasselfors röda och vita påse med en älg på är den bästa i sortimentet för att plantera uteväxter i trädgården, sålde den mycket på jobbet förra säsongen, den är dyrast, men bäst av deras. U-jorden är ju den bästa för krukorna, några kronor billigare hos oss. Men som sagt, man ska satsa på en mycket bra jord när man köper en massa dyra växter, helt klart. Många snålar på jorden och blir besvikna.

bjorsa
0

Får ta å testa hasselfors men sen blir de nog att försöka att få till egen jord med kompostmask kanske finns de någon som kör kompostmaskar som kan dela med sig av erfareheterna om de går att få en ordentlig svung på de hela så att dom konsumerar allt avfall man får å att man kan ösa på med avfall från trädgården eller blir det att man bara kan lägga på en halv macka och lite sump ? :-) Har tittat runt på nätet om kompostmaskar å allt låter ju bra

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och en till sak med påsjordarna är ju att de nästan alltid blir mögellukt inge god lukt alls men nu skall jag sluta att gnälla på jord :-)

Mvh/bjorsa