Förslag av perenner till slutning
Behöver förslag på perenner som passar till slutning i soligt läge. Den är 1.5 2 meter bred och 10-15 meter lång. De får gärna vara lättskötta och inte så höga utan gärna vara marktäckare. Färger jag tänkt mig är blått och lila.
Så vad har ni för tips?

Vilken typ av jord har du?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Skulle tro att det är sandjord.

Puha, då har du torrt!
Olika typer av stenbäddsplantor kanske?
Lavendel, lammöron, timjan… jag är dålig på den typen eftersom jag har lera.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Backtimjan och ängsnejlika torde gå.
Jag har taklök i mina balkonglådor och några kvistar kaukasiskt fetblad och några kvistar av något som jag vill minnas är någon sorts kärleksört (liten med rödaktiga blad… men jag vill minnas att den var mer grön i början).
Förhållandena kan knappast bli svårare än de är på min balkong och ändå klarar de sig år efter år.
- mycket mager jord (har inte planterat om på flera år (7 tror jag)… ska dock förbarma mig nu eftersom det nästan inte finns någon jord alls kvar i lådorna)
- mycket torrt (vattnar aldrig-regnvattnet får räcka)
- gassande sol
- ingen nåd på vintern (det får frysa och tina och regna och snöa och storma hur mycket som helst - jag gör inget)
Färgerna är kanske fel för dig - de här växterna går i grönt och vinrött/brunrött. De ulliga vita taklökarna har dukat under hos mig men din sluttning erbjuder nog inte fullt så kärv tillvaro så de kan nog klara sig… så vitulliga taklökar kunde också funka. Blommorna är rosa och gula på de här växterna… men kanske de kan fungera som komplement till andra blommor med rätt färg? Taklöken blommar inte särskilt överväldigande precis - någon blomma här och där bara. Det är "bladrosorna" som är grejen med dem…
Tänkte i alla fall nämna dem som ett alternativ i fall du vill ha överlevare som klarar sig helt på egen hand under tuffa förhållanden.
Kantnepeta, olika slags kryddväxter som t.ex oregano och de Halvdansken tipsade om (lavendel och timjan), och naturlökar som tulipa Tarda borde gå bra också. Trots att de du får förslag på klarar torrt och soligt, så är det nog ändå en idé att jordförbättra innan du planterar för att ge växterna en bra start.
Det skulle kanske bli fint om du lägger dit kantiga stenar i större format, som bryter av här och där- som ett slags stenparti eller skravelbädd. Kryddväxter gör sig fint ihop med sten!