Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 8249 ggr
Nooon2
1

Tål vått om rötterna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag kommer från akvariefisk.ifokus och hälsar på härinne och hoppas på några tips av er växtexperter :)

Jag har planterat lite extra kring ett av mina akvarier. Se den bifogade bilden. Det hela är ett experiment. Det går hyfsat bra. I akvariet finns några fiskar, räkor, snäckor och en hel del mikroskopiska kryp. En del akvarieväxter lyckas anpassa sig till ljusbristen i akvariet och en del av dem växter till och med upp ovan vattenytan. Det är trevligt!
Alla växterna får sitt vatten och sin näring ur akvariet och är planterade i ogödslad trädgårdstorv. Växterna bakom akvariet får vattnet via en kapillärmatta. De andra är planterande helt eller delvis i vattnet.
Bilden är några månader gammal och somligt har tagit sig och annat har inte klarat tillvaron.

Mina frågor gäller naturligtvis de som inte klarar tillvaron så bra: 
- De tre stammarna av dracaena marginata har inte klarat sig. Jag planterade dem som långa skott och har haft plastpåsar över toppen på dem för att hindra dem från att torka ut innan de rotat sig… men det var nog för blött. Jag vill gärna ha tips på någon annan växt med långa stammar, gärna vedartade som dracaenan, som klarar den tillvaron. Bladbegonian den mystiska ormbunken, flamingoblomman och ampelliljan trivs bra… så någon växt som trivs under samma förhållanden som de och är lång och helst vedartad… finns det?

- Fredskallan har haft bra tålamod men gulnar allt mer. Den har hela rotklumpen under vattenytan. Nya rötter växer ut i vattnet men bladen gulnar. Jag vill gärna ha en fredskalla planterad där. Jag har läst på och lärt mig att de ska klara sig bra i hydrokultur… så vad är felet? Den är planterad i bitar av trädgårdstorv och lekakulor. Kan det vara det som är fel… eller näringsbrist? Jag gödslar helst inte eftersom räkorna inte tål det så bra… och de andra växterna ser ju inte ut att lida någon näringsbrist. Förslag?

- Bakom fredskallan finns en dvärgkalmus (acorus graminieus) som vägrar rota sig. Den är planterad i trädgårdstorv och lecakulor ca 10 cm under vattenytan. Den varken vissnar eller växter. Vad är felet?

Om någon har svar på mina frågor eller i övrigt har tips eller idéer för mitt projekt blir jag jättetacksam och glad!

Vänliga hälsningar
/ Nooon2

Nooon2
0

Bifogar lite färskare bilder…

Nooon2
0

…och några på invånarna också :)

Nooon2
0

Ingen som har några tips? Glad

Köpte en liten hibiskus som jag tänker prova…

Nooon2
0

Näe? Ingen? Mitt experiment med akvariet är väl inte så vanligt… men det handlar ju om sumpväxter och vattenväxter och hydrokultur…

Halvdansken
0

Det är tråkigt att ingen kunnat hjälpa dig, men det är en lite speciell situation. Jag vet att detta diskuterats en hel del på zoopet när jag hade akvarie och var aktiv där.

Har du varit inne på den sajten?

Hatar cancer och älskar vårlökar.