Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: trädgårdens-byggprojekt
Läst 13307 ggr
Tangotime
0

Bygga mot grannens vilja?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I går fick jag rycket och slet ner vårt gammla lilla vedförråd som vi hade mot garage väggen. Nu har vi bestämt oss för att vi vill bygga ett större lite rejälare vedskjul/förråd där och ha all ved i. Vi har ett större vedskjul längre upp i trädgården, men det är jätte opraktiskt på vintern! Vi vill ha veden närmare huset när det är 1m snö!

Nu har grannen satt sig på tvären och säger att vi inte får bygga större än det vi hade innan! Och det var pyttelitet! Vi hämtar ca 8gallerkärror fulla med ved/vinter. Det går inte ens in EN full kärra i det lilla som jag nu har rivit!

Vad har vi för rättigheter? Jag vill ju verkligen inte stöta mig med grannen heller. Om någon har tips på hur vi kan lösa situationen/bygga annorlunda vore jag jätte tacksam för alla tips och råd!

Tangotime
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg det gammla förrådet ut som förra ägarna snickrat ihop. Totalt värdelöst!

kickboard
0

Det handlar väl mest om vad man har byggnadstillstånd för, men i Sverige får ni väl bygga friggebodar utan tillstånd.

Halvdansken
0

Jo, men man får väl inte sätta det i tomgränsen hur som helst? Jag vet inte hur stort avstånd det måste vara, och det är begränsningar i höjd också. Ring kommunen och fråga.

Lägg in frågan på Hemmet i Fokus, det finns en del byggproffs där.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
0

Jag vet en tjej som hade problem med att bygga en lekstuga för nära häcken till grannens tomt.

Jag tror att det bästa är att ta reda på så mycket fakta som möjligt innan man skrider till verket.Glad

/Maria

flugufrelsarinn
0

Inom 4,5 meter till tomtgräns måste man ha grannens tilllåtelse. Vilket är helt befängt när man ska bygga nåt man verkligen behöver och folk gillar att sätta sig emot "bara för att"..

Tangotime
0

Pratade med pappa och han sa 4meter i från tomtgränsen kan dom sätta stopp för. Vi skulle skymma deras eftermiddags sol om vi byggde där.Dom sa även att dom tyckte vårt garage var "tillräckligt fult" att titta på så dom vill inte att vi bygger nåt där. Men betyder det att vi inte får bygga NÅGOT innom 4m för att dom inte vill det? Eller beror det på hur stort vi vill bygga?

Bygger vi inte tänker jag sätta upp en FUL torkvinda där! SkrikandesOskyldig

SwedenZoo
0

Du kan ju sätta upp ett plank, och sedan en friggebods liknande byggnad bakom.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

Tangotime
0

Har jag rätt att sätta upp ett plank?? Det skulle dom VERKLIGEN inte gilla…

Åsa S
0

Man brukar behöva bygglov för plank.

Plockar man bort varannan bräda i planket blir det en spaljé och då brukar man inte behöva bygglov, planterar man sedan några klätterväxter så kan det bli lika bra insynsskydd som plank.

Tangotime
0

Om dom nu skulle sätta sig på tvären helt, har vi då rätt att bygga ett nytt förråd i samma storlek som det vi rev hade? Eller är det helt kört i så fall?

magma
0

Ring kommunen och fråga istället, de kan säkert ge er svar på allt detta. Hoppas det löser sig!

pamina
0

Hej! Tätbebyggda områden är detaljplanelagda (i princip alltid). Detaljplanen reglerar vad och hur man får bygga. Om det är tillåtet med förråd/uthus så brukar finnas angivet hur stort  det får vara och hur det ska placeras på tomten. Om det förråd som fanns på tomten stred mot planen så har du inte rätt att bygga upp det.

Om du söker bygglov i överensstämmelse med gällande detaljplan så ska du få bygglov. Är det mot gällande plan så ska berörda grannar få möjlighet att yttra sig. Det är inte de som bestämmer men de har rätt att säga sin mening, sedan (jag antar att det är så i alla kommuner men det kanske kan variera) är det den politiska nämnden som ansvarar för bygglov i kommunen som fattar beslutet. Politikerna kan antingen besluta enligt planen eller besluta att du ska få lov mot gällande plan. Oftast måste man betala för hanteringen även om man får nej, kan vara bra att veta.  Så ring eller knalla upp till kommunen (de har ofta öppet för drop-in någon dag/kväll i veckan) och hör efter vad som gäller för din fastighet.

I övrigt kan jag bara uppmanna till att göra ditt bästa för att komma överrens med grannarna, i längden är det värt det även om du inte får din vilja igenom till punkt och pricka just nu. Detta säger jag inte som någon allmän uppfostrande uppmaning utan för att jag har sett hur något som börjar som en relativt enkel meningsskiljaktighet har eskalerat till riktigt trist situation. (och det är inte kommunens uppgift att lösa granntvister, då kan det gå till domstol) Lycka till!

Elshira
1

Det är synd att ni tog bort det, för har man minst en vägg kvar helatiden (dvs bara bygger om/modifierar, men till slut hela) så är det tillåtet att bygga utan bygglov (grannen byggde om en lada till garage på det sättet och slapp därmed söka bygglov).

Men om det gäller även med dessa magiska 4 meter från grannen vet jag inte.

Men om ni har rätt att bygga (vilket n borde ha, annars har väll inte grannan heller det) så borde det nkappast vara problem med en typ friggebod som har samma mått som grannens skjul. Då hamnar det ju bakom det i.af. Klagar de då så klagar de ju även på sin egen byggnad.

Hakuna matata!

pyromanen
0

Reglerna varierar mellan olika kommuner, så det vettigaste är att ringa den aktuella kommunens bygglovsingenjör.