Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 10298 ggr
evast
34

Fikon - beskärning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick en stickling av Fikonplanta förra våren. Nu har den växt som bara den och jag behöver beskära den för att kunna flytta med den i bilen ut till stugan men hur skulle ni beskära den.???????????? I vinter har den stått i ett källarförråd 8-12 grader och extraljus den tappade alla blad i höstas men nu börjar det komma nya så sakteliga därför ser den ganska naken ut på bilden

Sukram
0

Eftersom den har utvecklat sidogrenar redan så är det nog snyggare att behålla dem och få en tregrenad stam med ungefär lika långa grenar, tror du inte det? Det blir ju mer en buske då men den har ingen "trädform" nu heller att bygga på. Tror det blir snyggt med en lägre buskformad speciellt om du ska kunna flytta den.

evast
0

Tycker det låter jättebra som du säger men skulle du även kapa sidogrenarna då så hela växten blir lägre eller skulle du bara klippa ner själva stammen till den grenhöjd som finns idag.

Sukram
0

Jag skulle nog beskära sidogrenarna oxå. När man toppar plantor så stimulerar man den sekundära tillväxten, d.v.s tillväxten i "sidled". Annars växer många plantor bara rakt upp och blir som en kal pinne. Toppar man dem så får man fler sidogrenar och ett tätatare bladverk och förhoppningsvis mer frukt. Men jag har ingen erfarenhet av fikon men jag tror att de beter sig som andra växter?

evast
0

Tusen Tack för hjälpen och nu nästa fråga- bäst att passa på - hur rotar jag bäst sticklingarna jag tar från Fikonet och hur långa bör de vara ungefär????

navarro
0

Jag har ingen erfarenhet av fikontrad sjalv, men det vaxer runt om har som jag bor. De ar alla valdigt grenrika och jag tror att man forsoker halla dem nere, for att det inte skall bli sa svart att plocka av frukterna. Imorgon skall jag ta en bild om jag hittar nagot fikontrad, som ser valskott ut.

navarro
0

Nu har jag varit och tagit bilden av fikontradet, som ar 15 ar. Man beskar och lamnar avstandet mellan tumme och lillfinger (nar man breder ut handen, det kallas viss 1/4-del har). Det ar klart att detta ar ett fikontrad, som ar planterat for att ge frukt varje ar och jag har atit flera kassar i somras. Men vad jag forstar, maste man fa tradet vidare och kraftigare genom att beskara. Om man beskar huvudgrenen tar det cirka tva ar innan det borjar vaxa ut grenar. Allt detta enligt  fikontradets agare.

evast
0

Nu är det gjort och så här blev det!!!!!!!!!!!! Vad tror ni om det????????????

evast
0

Och hur gör jag bäst med sticklingarna. Sätter dem i vatten eller såjord.

Christina
0

Sätt dem i såjord. Se till att den hålls konstant fuktig. Det tar minst ett par månader innan det bildats rötter.

evast
0

Ok Inte i vatten alltså.

Då sätter jag dem i såjord och luftig plastpåse över eller? och sedan är det bara att köpa en påse tålamod då förstår jag

zzaga
0

Impceta har "sticklingshjälp" att köpa, nån form av pulver man duttar på. Jag har inte testat det själv, men det ska tydligen befrämja rotbildningen.

evast
0

Jo jag har köpt av dem och har en sådan påse - fast den är ju förstås sedan förra året så inte vet jag om det är något "krut" kvar i den

Christina
0

Impectas Hormonpulver ska hålla sig.

evast
0

Låter bra då gör vi ett frest med den