Löss av olika slag
Har en mindre odling på min inglasade balkong innehållandes paprika, Flitiga Lisa, squash, tomater, kryddor och jordgubbar.
Det hela började med att paprikan fick en massa små små gröna löss. Jag fick tipset av en vän att spraya på diskmedelsvatten. Sagt och gjort, de dog och ramlade av. Några dagar senare är det fullt igen. Spray och några dog, vissa överlevde. Nu har de spridit sig till nästan alla växter och blir bara fler och fler. Visst, dom verkar dö (iaf många) när jag sprayar, men nästa dag ser det likadant ut. Vad är felet? Varför är de så kära i mina växter?? Nu börjar jag fundera om jag ska slänga alltihopa på tippen då bladlössen mer eller mindre har tagit över balkongen så vi inte vill sitta där.
Lämna gärna tips på hur jag går vidare. Känns som att hela mitt intresse för plantering håller på dö ut när man förlorar balkongen och inte heller vinner några frukter.
En inglasad balkong är ofta för varm och torr för växter, växter som inte trivs får lättare ohyra + lössen förökar upp sig snabbare när det är varmt än kallt. Man kan se till så man inte odlar i för små krukor ex. paprika kan behöva 7-10 liters kruka, tomater och squash 20 liter vid jämnare fuktighet i marken trivs växterna bättre. +Man kan vädra och skugga. +Mosa de värsta klungorna med löss med fingrarna + plocka nyckelpigor och placera på växterna så brukar de lägga sina ägg där och nyckelpigans larver är mycket glupskare än sina föräldrar. +Mosa ej blomflugelarver, gallmyggor och annat som äter löss.
Men jag vill ju inte ersätta en slags insekt med en annan. Jag skulle gärna se en värld utan insekter helt och hållet. Att mosa med fingrarna är nog kanske värre än att ha dem där. Nä jag ger upp. Jag slänger ut allt i helgen och sanerar balkongen. Härmed förklarar jag mitt växtintresse över.
Jädrans löss!