Damm-dammsugare
Vattnet började bli grumligt - det blir det alltid hos mig på våren - och jag bestämde mig för att göra två flugor på smällen. Gräva ut damm nummer två, flytta över fiskarna och göra rent damm nummer ett. Sagt och gjort; på med arbetshandskarna, engagera sonen, gräva-gräva-gräva, i med dammduk, pumpa över vatten, jaga fisk….
Vi höll på i en och en halv timme och hade då fått fatt i en (1) fisk! Äsch, tänkte jag - de får väl vara kvar under städningen då, det har funkat förr. Kopplade ihop den enkla damm-dammsugare vi har med vattenslangen och började med städningen. Men det gick inge bra - bottenslammet yrde så jag inte såg var dyngan fanns, en näckrosknopp flöt avbruten upp till ytan (sorg), några alliumlökar fick se sig böjda till marken av slangens härjningar och en hosta blev söndertrampad.
Så sent igår kväll satte jag mig resolut vid datorn och beställde en elektrisk dammsugare. Dyrt, javisst - men arbetsbesparande, mindre dyngspridning i dammen och framför allt inga nedmejade växter. Så, snälla ni - säg att ni har goda erfarenheter av Pondovac-maskinen…
den från OASE ??? Jättebra ! JAg har hyrt en sådan dammsugare på Åkraberg till mitt ankbad, väldigeffektivt !