Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettervatten-i-trädgårdenvattenväxter
Läst 19294 ggr
Sussi
1

Trädgårdsdammar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns här flera som försökt sig på dammar? Visa upp dem isf, vill bli inspirerad!

Jag gjorde denna damm förra sommaren, ser lite fejk ut vilken den  till stor del också är. Den är av plast, färdigformad och väldigt liten. Dessutom syns pumpen och kanterna allt för väl.

Det finns massvis med blommor omkring den som inte ännu syns, flera bilder kommer när blommingen når sin kulmen.

Nu vill jag se bilder på flera dammar!

Christina
0

Trevligt - jag har tyvärr ingen damm men en gräns mot en sjöstrand som vi just befriat från vass och sått gräs på. Nu kvarstår att plantera något vid kanten. Jag har strandiris, kabbeleka och fackelblomster på lut.

Men det är inte riktigt samma sak. Säkert någon här som har damm.

bjorsa
0

Har dammar med koi i fast den som jag har ute är nu riven skall byggas ny i sommar fast dom dammar jag har är mest som ett hål i marken och sedan dammduk i men den nya skall väl bli bättre .

Här ett gammalt foto på min numera rivna damm som du ser är den enkel variant ca 1 m djup 6,7 m lång å 2,70 m bred och dom sista 30 cm består av planksarg .

mvh/bjorsa

Christina
0

Har du sett att Willab har snygga förslag på dammbyggen. Bjorsas och mina dammar är lite mer vildiga och yviga.

Hittade häromdagen en blogg där en person visar upp sitt dammbygge. Tycker alltid det är kul med folk som steg-för-steg dokumenterar vad de håller på med.

bjorsa
0

Här en bild från några år tillbaks från taket men som sagt kanske inte någon trädgårdsdamm mer än förvuxen guppyburk :-))

Bilden är troligen tagen maj/juni 00 den lilla dammen bakom med vass är ett växtfilter å dom fula blå tunnorna är vanliga filter.

mvh/bjorsa

Faxlin
0

haha, en förvuxen guppyburk. Du är så rolig bjorsa. ;-)

Jag ser också fram emot damminsiration med stor glädje då mitt brunnprojekt är klar känns det som om nästa steg skulle kunna bli en damm. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sussi
0

Ett tips Åsa, var inte lika lat som jag och köp färdigform i plast. Det är omöjligt att få den att se naturlig ut.

#3 De dammarna fick min att se skrattretande ut juGenerad Nästa dam ska nog bli större och mer naturligare!

Faxlin
0

Fast jag är ju en rätt lat individ. Eller lat och lat, jag vill att allt ska bli klart på en gång liksom ;-)
men det är ett bra tips, ska självklart klura på det. ;-)

Audiatur et altera pars

Christina
0

#6  Vadå - din är väl helt OK! Bilder från proffssajter är alltid vinklade och förskönande.

SirpaFingerroos
0

Hej, den är ju jättefin =) Enkelt kan oxå bli fint som din är!  Jag har ingen damm ännu men vill ha en.  Vi har gjort en vattendpegel på framsidan. En sådan där "Ernst".. ja han gjorde en rektangulär vattenspegel i terassgolvet i tv serien.. Jag ska ta en bild någon dag och lägga in den i fotografier. hälsn Sirpa Cool

Diana61
0

Christina! Jösses vad avundsjuk jag blir. Vilken UNDERBAR bild! Jag kan se mig spendera många timmar på den där bryggan och även i vattnet. Suck!………

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

davidia
0

när jag var liten så gjorde mamma och pappa en egen liten damm med blommor runt.jätte vackert.dom gjorde den av betong.det går ju rätt fort

Ahnna
0

Jag har ju hästar som tävlar och då måste de vara vana vid vattenhinder. Därför grävde jag en vattengrav för några år sedan, men nu när jag har flyttat måste jag börja om från början. Planen är att gräva ett hål på ca. 3 gånger 5 meter, ca 50-60 cm djup i mitten, och göra kortsidorna sluttande så att man kan rida/köra med häst igenom vattnet.

Den förra graven var inte mer än så, men den nya ska bli mer av en trädgårdsdamm med växtlighet och blommor runt, är det tänkt. Däremot inga fiskar, eftersom jag inte har samvete att låta dem simma runt där hästarna kommer farande i full galopp! Flört

Jag tänker mig en vattengrav med mängder av tulpaner runt på vårarna och kanske rosbuskar, silverbuskar och annat som pryder "dammen" resten av året. *drömma*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Aconitum
0

Hittade den här lite åldriga tråden, men bygger på den ändå. Sussi ville se bilder på dammar och jag har några bilder på vår damm i mitt fotoalbum. Kika gärna in.

Några råd till den som drömmer om damm är - tänk stort! och köp överdimensionerade pumpar/filter. En liten damm kräver mera omsorg (vattnet värms upp fortare och därmed mera algproblem) och vill man ha fisk ska man tänka ÄNNU större. Vi kommer fortsätta våra utgrävningar i år och bygga på med åtminstone 5 kbm vatten till.

Christina
0

Den är bara så fin din damm. Särskilt träspången över gör att man tror sig förflyttad till en japansk trädgård med all dess förfinade charm.

Margareta
0

År 2000 gjorde vi en damm tillsammans med våra barn utanför radhuset där vi bodde då.

ftp://ftp.sunsoft.se/margareta/damm.htm

Den blev riktigt fin med åren, även om vi slarvade med annuellerna som skulle pryda den, det blev månadssmultron på slutet…

Nu skall vi bygga en ny damm av något slag, men det blir nog inte med ett plastigt vattenfall….Flört

Det som var bra med det där projektet var att min son som idag är 18 år fick ett trädgårdsintresse som hållit i sig och jag har alltid haft hjälp av honom när jag behövt grävhjälp eller annat. Till min 50-årsdag gjorde han en rosenbåge åt mig, men den har jag flyttat ifrån nu.

Numer pensionär i Nynäshamn

Christina
0

Så smart att involvera honom i unga år. Började alldeles för sent med mina söner.

SirMaxwells
0

#13 WOW såååå vackert, vi ska bygga damm nästa sommar, just nu håller vi på att bygga inhängnad så katterna kan vara ute i trädgården med oss.

Margareta
0

Margareta
0

Kattgård finns bland sommarens projekt hos oss också.

Christina
0

#18 Tack - jag jag märkte att jag kom till din ftp. Härlig bilddokumentation och mycket instruktiv.

Diana61
0

#13 Vilken juvlig damm!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Vattnadal
0

Här kommer några foton från vår damm. Vill man se några gamla, så finns en länk till byggandet och några på resultatet här: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=268423&gid=269502

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
0

En till

MVH Elin

Vattnadal
0

En till

MVH Elin

Vattnadal
0

Sen blev jag visst smygfotad när jag rensar bort det värsta runt funkior och andra, som nästan kvävs av gräs, klöver och annat grönt…

MVH Elin

Christina
0

Vilket jättejobb du gjort. Imponerande. Och dammen ser ut som om den alltid varit en del av landskapet vilket jag gillar högt och rent.

Faxlin
0

Ohh den såg så naturlig ut. Snyggt.

Audiatur et altera pars

Vattnadal
0

Tyvärr är det ev en läcka någonstans, för det sjunker en dryg dm, så man ser dammduken på flera ställen, och vissa av korgarna växterna står i… Vi fyller på, fyller på och fyller på…

MVH Elin

Margaretha-69
0

Hej!! Har funderat på att anlägga damm och hittade dessa bilder.

http://www.boanas.se/Startsida.html

Undrar om någon har erfarenheter av dessa?

Christina
0

Ser riktigt hyfsade ut. Men nej jag har ingen egen erfarenhet av dem.

Bjornen
0

Jag var inne på deras hemsida och tittade på vattenväxterna. Det var en mycket mager sortering. Beskrivningarna av växterna är också mycket mager och snudd på inte korrekt.

Margaretha-69
0

Var mest intresserad av de små dammarna. Har en liten trädgård och kan bara ha ett litet "vattenblänk". Vore roligt med några bilder på små dammar.

heliotropes
0
Jag hade kontakt med dem via telefon förra året då jag gjorde en ny damm, jag fick ett bra bemötande och bra ärliga tips och råd. Jag beställde mina dammvaror där. Så de kan säkert även hjälpa dej med dina funderingar.

Så här blev resultatetGlad

Eva // medarbetare på Perser

Christina
0

#29 Snyggt!!

Johnnylink
0

Hoppas bilden kommer med. Det är en damm på landet.

Johnnylink
0

Ja!! jag fick med bilden då kommer en ny bild på dammen på baksidan den tidigare var från framsidan av huset.

Johnnylink
0

Här kommer ytterligare bild från en liten damm på framsidan.

Johnnylink
0

En bild till från samma damm som den första bilden men i riktning mot huset. Vatten pumpas från den lilla dammen upp till stenen och rinner sedan i en bäck tillbaka.

Margaretha-69
0

Hjärtligt tack för all fina bilder! Nu längtar jag till våren…

Fantastiskt fina bilder

heliotropes
0

Mmmm! Man får sådan sommarlängtan av dessa bilderGuld i munmera mera!!.

Eva // medarbetare på Perser

[nadvard]
0

Jag blir så inspirerad av alla dessa bilder! :)

Faxlin
0

Det här är verkligen en inspirerande tråd. Även om jag än en gång måste skjuta upp mitt dammbygge. Här blir det istället att engagera sig i en kattgård i sommar och borttagande av en garageport och lite murerier för att täcka det. Men någon gång ska jag ha en egen damm.

Audiatur et altera pars

Vattnadal
0

Vi har flyttat från vår damm nu. En ny kommer att byggas, men inte den här sommaren, kanske inte ens nästa. Först då mina 2 små överlevande koiyngel är stora nog för att kräva en damm ska de få en.

MVH Elin

grundig
0

en liten handgrävd damm , och en bäck ner till den och vattnet kommer ut framför topp stenen , men dekorationen är jag KASS på men bygger vidare , tagit mig 5 år så det får ta den tid det tar men fåglar,grodor och katterna älskar den =)

DesK
0

Vi har en liten damm på tomten som jag vill göra i ordning. Den har varit täckt i många år, därför att den var så djup att min käre sambo en gång fick fiska upp ett drunknat rådjur ur den. Nu har vi fyllt upp den med sten så att den inte längre är så där jättedjup. tyvärr ha dammen inget till- och frånflöde. Vi vill inte ha fisk i den, men gärna en liten fontän. Det finns ju mängder av olika sorter. Har ni några bra tips på hur jag kan göra för att dammen ska bli ett trevligt blickfång?

/Désirée

Solaika
0

Åh, jag är så avundsjuk på alla vackra dammar.. jag har så liten trädgård så det går inte att ha här :(

#45 Den där skulle jag sätta lite mysiga små blommor runt, fontän låter alldeles urmysigt.. o sen skulle jag nog försöka mig på lite näckrosor eller någon annan vacker vattenväxt :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Wruss
0

Här kommer en bild på vår lilla damm. Den är några meter lång och ca 1,5 m bred. Ungefär 80 cm djup så vi har lyckats behålla våra fiskar levande två vintrar nu. I år har nog två yngel också överlevt.

mariatingsund
0

#13 En sådan dam skulle jag önska mig. Vi planerar så jag får väl återkomma nästa år med bild. Den blir liten, bara för spegelytans skull.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Brantas Gård
0

jag har gått dammkurs på Åkraberg i Väröbacka, lärde mig jättemkt. En damm kommer att grävas när nya huset är klart. Troligtvis nästa år….drömmer….

Än så länge har jag bara små vattenbaljor…..