Flytta gammalt syrentrad
Jag har precis flyttat och har ett gammalt syrentrad i min tradgard. Det ar 3.5m hogt och blommar. Nagon ide om hur gammalt det kan vara samt hur man bast gor for att flytta ett syrentrad utan att skada det?
Tomten ar lite vildvuxen och det finns blaklockor lite har och var. Kan de overleva i kruka?

Syrener är tåliga. Jag har sågat ner riktigt gamla träd och grävt upp och flyttat. Dom brukar komma med nya grenar och etablera sig villigt på nya stället snabbt. Men det tar ganska lång tid innan dom blommar igen. Oftast blir gamla syrener kala nertill, och det är bara bra att föryngra/förnya "busken" på detta sätt. Syrener sätter villigt rotskott också, så man kan få en hel skog om man vill och har tålamod. OBS dom syrener som jag talar om är den gamla sorten vit och lila bondsyren, minst 50 år gamla. Hur det är med nya sorter vet jag inte. Ju mer förädlare, desto mer ömtåliga. Förmodligen har du en gammal sort eftersom den är så hög.
Blåklockorna är jag lite mer osäker på. Det finns ju så otroligt många varianter. Tror dom mår bäst på friland eller i rabatt. Men ett tag går det bra att ha i kruka. De säljs ju så. Men gräv ner dom i jorden efter blomning, dom behöver övervintra ute. Men som sagt jag är inte säker.
Lycka till från en glad amatör