Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: lökväxterknölväxter
Läst 3145 ggr
Sussi
0

Vilka blommor övervintrar på bilden?

Christina
0

Jag ser i den övre raden dahlior och gladiolus där du får ta in knölarna under vintern. I mittraden ser jag blå iris, doftliljor, anemoner och fresia och längst fram begonia som också måste tas in under vintern. Den blå irisen ska ev kunna klara sig, men misstänker att den mår bäst av att tas in.

Åsa S
0

På bilden ser jag dahlia, gladiolus, iris, freesia, doftlilja, crocosmia, knölbegonia, bukettanemon, rena rama reklambilden för knölväxter man tar in och övervintrar frostfritt. Så ja de övervintrar men inte ute i sverige.

(Det finns dock irisar som kan övevintra i sverige men jag vet inte om den på bilden är en sådan jag tycker det ser ut som en ömtåligare variant.)

Christina
0

Vi skrev visst samtidigt Åsa och jag ;) Då är det nog som Åsa tror att hela bilden är en sommarrabatt som ska grävas upp till vintern.

Sussi
0

Ok, tack! Visste inte namnen på alla heller men nu vet jag :D Det stod bara på finska i annonsen.

Det är en reklambild och jag tänkte beställa, hundra knölar för 10€, ca 80kr, visst är det väl billigt?

Fast tillika vill jag ha en rabatt som står sig år efter år så jag vet inte om den sen ändå är värt det.

Christina
0

Priset är helt acceptabelt för hundra lökar/knölar. Titta på bilder/priser/beskrivningar på den här postordersajten, där så gott som alla blommorna på din bild finns med.

Du kanske kan ha dem som utfyllnad medan du väntar på att små perenner ska växa sig stora?

Sussi
0

Ja det skulle fungera utmärkt så!

Det är nämligen till den nya sommarstugan som jag/vi ska plantera ut dem. Tanken är en blomrabatt som kommer år efter år och som inte kräver så mycket skötsel eftersom det är på sommarstället. Där finns inga blommor alls nu på den tänkta platsen så vi måste köpa andra perenner också, då passar det ju utmärkt att förgro dessa lökar och plantera ut dem i vår tillsammans med de nya perennerna.

Beck
0

Är det någon som tittar på det nya trädgårdsprogrammet i TV4Plus, Koloniområdet Iris?

Jag tycker att det är rätt underhållande med alla karaktärer i serien, speciellt Bosse polis!Han har skaffat sig lite jobb, men inget som inte går att lösa!Glad

Christina
0

Jag har inte sett det men hört talas om det. Sevärt?

Beck
0

Det är rätt skoj faktiskt, alla relationer mellan grannarna! All grannsämja är ju inte den bästa verkar det som! Men det vore väl i och för sig en omöjlighet, tätt mellan tomterna. Det är ju så många regler som ska följas också, tex häcken ska vara 1,10m hög för trafikens skull, vettigt förstås. Men det roliga är förstås att se odlingsglädjen, de utnyttjar verkligen tomterna till max!

Så visst, sevärt, det ska visst vara mer humoristiskt vinklat, och det kan jag hålla med om. Tror att det satsas mer på sådana typer av lättsmält underhållning istället för ett program med mer konkreta tips och grundlig planering för att få framtida och hållbara resultat, som hos Gunnel Carlsson. Och det kan jag tycka är synd. Det finns ju faktiskt INGA program som vänder sig till de som vill lära sig lite mer om växter och trädgård. Tyvärr. Får hoppas att det kommer, Gunnel skulle ju eventuellt komma tillbaka, och jag hoppas verkligen!

Lynn_old
0

#1 Råkar den bilden vara från hobby hall? Jag har själv funderat på att beställa dem(och liiite till…) men det är ju tråkigt om man måste hålla på och ta upp lökarna sen. Om jag känner mig själv rätt så blir det inte av…. nå, jag får väl tänka lite till innan jag beställer, fast det var ju billigt….

flaxss
0

gladiolus kan övervintra i skåne ute om den hålls torrt och vintertäcks deras härdighet ca -17c och torrt