Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: fröerfrösådder
Läst 3940 ggr
Halvdansken
0

Hur mycket vatten tål frön?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För en tre veckor sen sådde jag 200 frön på friland, en mix av olika Echinacea och Bolltistlar. Sen dess har det varit sol i tre dagar och regn i 18. Ungeför. Kan jag räkna med att de är upplösta nu?

Om man tänker att de i naturen ju måste klara sig för att arterna inte ska dö ut, så borde ju frön vara ganska tuffa, men jag vet inte om det är skillnad mot de fröer man köper. Om de inte är lika robusta som de vilda varianterna?

Det har ju heller inte varit särskilt varmt i jorden, så det har väl inte förbättrat förhållandena, precis.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
0

Om jorden inte är uruselt dränerad är regn inget problem.

Oftast brukar man nog inte direktså dessa växtslag utan man brukar ofta förkultivera.

Bolltistel gror bäst i en jämn temperatur på runt +20C så det kan dröja ett bra tag tills de gror ifall man direktsår, vid förkultivering i jämn temp brukar det ta 2-4 veckor. Fröerna bör inte täckas av mer än någon mm jord de brukar gro bäst ifall de får lite ljus

Echinacean är knepigare oftast så brukar en del gro vid en period på runt +20C men ibland kan fröerna behöva gå igenom en vinter innan de gror. Fröerna brukar gro bäst ifall man behandlar dem som ljusgroende = de bör inte täckas av mer än möjligtvis någon/några mm jord.

Håll bara sådden fuktig hela tiden extra viktigt under högsommaren, en fiberduk kan hålla kvar fukten och höja temperaturen något för fröerna. Ser man bara till att hålla jämn fuktighet brukar ju något gro nu och de som väcks av en vinter kan ju gro nästa år ifall du ser till att hålla jorden fuktig även nästa vår-sommar.

[Asta]
0

Salladsfrön verkar i alla fall må bra av regn. Sådde dem förra helgen och sedan har det regnat dag och natt i fem dygn, men salladen har börjat komma upp.

Halvdansken
0

Tack, Åsa.

Det är inte helt enkelt med frösådder, men 200 Echinacea kostar en förmögenhet så jag var tvungen att prova.

Hatar cancer och älskar vårlökar.