Damm utan Duk
Min man grävde en damm i en sluttning. Regnvattnet sipprar underifrån från marken ovanför så vi kan inte och har inte använt dammduk.
Vi räknar med att den blir tätare med tiden. Den har blivit bättre på ett år. Just nu har vi en rätt så hög kant på den sida som är mot lutningen neråt.
Min förhopning är att vi med tiden ska bli med grodor! 
Är det någon som har grävt en damm utan duk? Blir sidorna porösare om man planterar växter på kanten?
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Med riktig blålera så blir det tätt. Genomsläppshastigheten brukar räknas i mm/år när det gäller kompakt blålera.
Har just hittat den här sajten. Är så nyfiken på hur det har gått med din damm. Jag har också tänkt att bara gräva ur och stampa hop jorden och sen fylla på med vatten. Kanske göra ett litet vattenfall också. Det måste ju gå lätt att plantera då också utmed kanterna.

Om du inte har tillflöde så kommer det inte att fungera MajlisR.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
OK. Man skulle ju kunna göra en liten bäck som får rinna i sakta mak över gräsmatten och ut ner i slänten då. Sen har vi en bäck längre ner som vi inte ser, därifrån skulle jag kunna pumpa upp vatten så att det hela gick runt. Det skulle bli fint med en liten rännil som porlar skönt. Vad tror du om det?

Jo det är klart, har man en natulig bäck så är det ju världens möjlighet att göra nåt spännande av det! Önskar att jag hade nåt sånt att jobba med!
Hatar cancer och älskar vårlökar.