Mina fröer har kommit från Impecta!
Idag kom mina fröer från Impecta och jag hoppas kunna sätta igång med sådden i helgen:-)
- Gerbera cantabrigiensis 'California Giants'
- Scabiosa atropurpurea 'Magic Night'
- Nicotiana 'Only the Lonely'
- Helianthus annuus 'Ring of Fire'
- Cardiocrinum giganteum
- Gaillardia grandiflora 'Golden Goblin'
- Callistemon citrinus
- Ipomoea lobata 'Exotic Love'
Det är första gången jag beställer från Ompecta och jag måste säga att jag är nöjd med dom "so far".
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Så du börjar redan nu? Jag försöker hålla mig ett tag till, eftersom jag inte har något lysrör eller annan extrabelysning där jag ska ha mina groddkrukor.
Fick oxå fröer i dag fast inte från Impecta. Däremot väntar jag på en sambeställning med några fröer från Impecta. Men dagens fröleverans ska ner i jorden snart för det var chilli och tomater som ska förkultiveras så jag får stora plantor till sommaren.
Perenner vet jag inte hur jag ska göra med riktigt? Det står på några påsar att man kan så dem på plats, men de är så himla små! Strör jag ut de fröna så vet jag inte var de hamnar
. Kanske ska så dem inne ändå.

Jag har testat så dem ute och då är nackdelen att de första groddarna är små och svaga och syns inte bland ogräset. Om du har sånt? Det har jag.
Den stora fördelen med att dra upp plantorna i krukor först är att de blir hanterliga plantor. Dessutom kommer de lätt för tätt ihop, när man sår direkt på friland. Det är svårare att gallra i rabatten än i krukan.
Så mitt råd efter att ha testat länge - så i småkrukor och sätt ut plantor som har fått lite stadga.
Markus_H om det är härdiga perenner kan det vara bra att ta reda på om fröerna behöver kallstratifiering för att gro, många av de sorter impecta skriver att man kan så direkt utomhus på hösten är såna sorter. Är man inte duktig på att känna igen perennerna i litet stadium är det bra att så dem i sålåda eller kruka.

Nu har jag gjort min beställning från Odla.nu : hade bestämt mig för endast tre sorter i år, men det blev visst lite fler. Idel färggranna bonniga sommarblommor:
Blomman för dagen 'Crimson Rambler'
Blomman för dagen 'Heavenly Blue'
Blomstertobak 'Perfume Twos Company'
Indiankrasse 'Moonlight'
Jättevallmo 'Oriental Choice'
Kejsarvinda ' Murasaki Jishi'
Klematis 'Korean Beauty'
Luktärt 'Singing the Blues'
Minipensé 'Hobbit's Sam'
Purpurvinda 'Grandpa Otts'
Rosenskära 'Candy Stripe'
Röllika 'Summer Berries'
Solros 'Magic Roundabout'
Törnrosas kjortel 'Purple Bell Vine'
Impecta har säkra leveranser men jag avskyr verkligen deras fröpåsar. Ett latinskt namn säger mig INGENTING! Jag måste ha en bild!
Det går ju ofta bra att skriva in det vetenskapliga namnet på Googles bildsök eller så kan man ju kolla i AoT:s listor där finns ofta bilder. Samt man kan ju skaffa utländska kataloger med bilder i och sedan beställa samma sorter i svenska kataloger som inte har bilder men som säljer samma sorter. (bilder på alla växter på fröpåsarna skulle troligtvis öka på priserna hos många svenska fröfirmor så stora är de inte internationellt sett).
Fast själv shoppar jag hos Runåbergs de har inga bilder varken i katalogen eller på fröpåsarna men kvaliten är bra och de är den enda firman som provodlar sina fröer i sverige (på många olika platser) innan de tar med dem i katalogen så för det mesta funkar deras sorter utmärkt även vid sämre väderlek. De är dock specialicerade på grönsaksfrön så de har inte så stort utbud blommor.

Jag har köpt mina fröer på Plantagen sen dom kom hit till Sundsvall och dom har ett stort sortiment för att vaara en vanlig butik, ska jag sedan ha något extra är det naturligtvis Impecta som får den ordern!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Nu har jag beställt:
- Flitig Lisa "Expo"
- Viol "Purple Blaze"
- Viol "Bowles Black"
- Rosensköna "Cosmos"
- Rosensköna "Candy Stripe"
- Borstnejlika "Summer Beauty"
- Borstnejlika "Barbatus"
- Luktärt "Mollie Rilestone"
- Luktärt "Bijou"
- Zinnia "Lilleputt"
- Zinnia "Thumbelina"
- Zinnia "Big Boy"
- Solros "Firecracker"
- Buskkrasse "Whirlybird Mix"
- Backsippa "Heiler Hybrids"
- Brudslöja
- Dill
- Slätbladig persilja
- Gräslök
- Koriander
- Basilika
Och jag som har sån liten trädgårdsplätt…

Får väl ge bort 2/3 av alla frön eller plantor

Du kommer att göra många glada. Vem vill inte få lite violer och kryddor och annat.
Jo, har ju några att dela ut till. Jag behöver bara några st av alla växter men fröpåsarna innehåller ibland upp till 100 frön 
Fast det är ju ett i-landsproblem
alltså inget att klaga på egentligen.

Ofta går det att spara fröerna till nästa år. Vilket jag själv sällan gör eftersom jag mot bättre vetande gärna sår rikligt och tätt
. Och får då en massa pyssel med att gallra. Och att plantera om utgallrade som ser fina ut i nya krukor.
Javisst är det ett i-landsproblem och dessutom en självpåtagen uppgift. Men en rolig uppgift. Läste just i en undersökning att svenskarna har lågt bloddtryck jämfört med andra européer. Vilket skulle tyda på att vi är mindre stressade än andra.