Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 11761 ggr
Kristall47
12

Ätliga eller inte...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Bifogar en bild på en buske som växer på vår gård där jag bor. Är det ätliga bär på den eller är det bara en prydnadsbuske, har googlat men inte lyckats finna den.

Tacksam för svar/ Kristall47

Åsa S
0

Det är någon av de tryarter vi odlar i trädgården (Lonicera = samma släkte som kaprifol) och nej man brukar inte äta bären hos tryarter de brukar vara lätt giftiga.

Den enda tryart man brukar odla för bären är blåbärstry (får ej förväxlas med blåtry)

Kristall47
0

Tack snälla Åsa för upplysningen om dessa bärSkrattande 

Konstigt Förvånadatt de finns på en gård där det bor barn om de är giftiga, lite oansvarigt tycker jag, kanske de smakar illa så att man inte vill äta dem får man hoppas.

Åsa S
0

Det finns så oerhört mycket giftiga växter i vår natur och i våra trädgårdar, och trots det har INGA barn förgiftats i modern tid av växter då vi fört statistik över detta (enbart tonåringar som testat saker med flit ex. koka te på spikklubba efter att ha läst på internet brukar förekomma i statistiken). Däremot skadas ca 200 barn per år av tändvätska så nej det är inte oansvarigt att ha giftiga växter i en trädgård där det vistas barn. Det finns så mycket värre saker inne i huset som barn lockas mer av att förtära, fina förpackningar, saftliknande färger på vätskor och liknande.

Kristall47
1

Tack igen!

Jo det kan ju tänkas att det är så, visst finns det saker som lockar i huset men då är ju föräldrarna skyldiga att se till att barn inte får tag på dessa, vilket jag förstår att inte alla gör av okunnighet och slarv.

Jag tycker iallafall att busken är fin med dessa bär.

Cazzos
0

Min kompis brukar äta såna men hon äter bara innehållet, alltså så spräcker hon ut innehållet i munnen.

Kommer ej ihåg om hon spottade ut det efteråt, men det kan man prova (inte svälja dvs)

Bären är iallafall en anin giftiga och det är bara fåglar som kan äta sådana, sa min dagislärare för drygt 8 år sedan.