mini-växter ?
Hej!
Jag och mamma ska göra en miniatyrträdgård, men jag är väldigt dålig på växter.
Vet ni några små växter? Jag ska bland annat ha växter som ser ut som små träd (bonsailiknande, men lättare. En växt med stam helt enkelt), något som ser ut som buskar, en liten klängväxt. Ja, alla tips är på små växter är välkomna! Träden ska väl vara runt 30 cm, lite mer eller mindre gör inget. Växterna bör helst skötas på ungefär samma sätt eftersom jag ska sätta alla i en och samma balja (det är därför jag inte kan ha Bonsai, för jag kan inte klippa rötterna).
(något liknande som på bilden kanske?)
Kan ni hjälpa mig? Alla tips är välkomna!!
Kram!

På bilden är det en Buxbom som är uppstammad. Det kan du ju göra, de växer långsamt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Växter som anses "små" (5 - 30 cm) är ju ofta sådana man använder som marktäckare, men de sprider ju sig ganska bra. Bladen kan också ofta vara ganska stora.
Den enda växt jag kan komma på som har det där miniatyrutseendet är denna (Koreansk Plymspirea på bilden i höstfärger). Den är söt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Myrten kan man stamma upp till små träd. De ha ju små blad, så de ser lite mini ut. De växer väl också rätt långsamt.
En del Hoyor har ju rätt små blad, kanske det finns någon klättrande sådan? Och föresten, den som kallas Plättar i luften klättrar väl? De är ju också småbladig.

Tack så mycket för svar!
Vad är att stamma upp? Hur gör man?
Komgärna med fler tips..