Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: krukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 6003 ggr
Cezix
0

Golvkrukväxt som passar i en sovalkov?

Hejsan!

Anledningen till att jag skriver och frågar till er är att jag överväger att köpa en stor golvväxt att ha i sovalkoven för att få in lite mer liv där inne. Alkoven har eget fönster och det är sol under i stort sett hela dagen.
Problemen är dock att jag är helt novis på växter (Har några klängväxter köpt på ikea, en pelargon samt ett antal ampelliljor och silverampelliljor samt en påbörjad novemberkaktus.) och kan i stort sett inget om stora golvkrukväxter. Så därför tänkte jag fråga er om råd och tips.
Dock så har jag en katt, som inte drar sig för för att smaka lite på växterna, så golvkruksväxten jag söker bör helst vara ofarlig för en katta och gärna relativt stor ;)

flaxss
0

Phoenix roebelenii - Findadelpalm
Dracaena spp - Dracena spp
Howea forsteriana - Förmakspalm
Schefflera elegantissima - Praktaralia
Schefflera actinophylla - Palmaralia
Schefflera arboricola - Paraplyaralia

här är några som funkar att ha inne som små krukträd och som trivs att växa inne åretrunt. dock vet jag inte hur gifitiga Schefflera är.

hur som förslagen jag gett är tåliga och lättskötta och tål att både stå soligt och skuggigt. ge dom näring 3-4gånger per månad (mars-april till sept-okt). låt dom torka upp lite innan du vattnar igen. sköter du dom såhär så kommer dom växa och trivas bra.

Cezix
0

Man tackar för snabbt svar! (här kommer mitt långsamma svar ^^; )
Ska definitivt forska mer kring dessa som du nämnt. Lutar dock en del åt Dracaena spp vilket är den som tilltalar mig mest än så länge utöver förmakspalm (dock så har jag insett att den finns på jobbet [efter googling på bilder]). Har ingen aning om Schefflerorna heller - men det kan jag få fram nu när jag har namn på växterna. Du har mina tack flaxss! :)