Kompost på liten tomt
Jag bor i ett radhus och har ett hörnhus med tomt åt tre håll. För att vara ett radhus är det rätt stor tomt. Mer som en liten villaträdgård än den typiska radhus-plätten.
Jag är intresserad av att skaffa en kompost för att minska mängden hushållssopor och för att vi pysslar i trädgården rätt mycket.
Planen är att antingen ställa komposten bakom ett förråd ungefär 3-4 meter från altanen på baksidan, alt. en bit ned mot en skogsdunge.
Det verkar vara väldigt olika hur mycket folk tycker att det luktar med kompost.
Vad tycker du? Luktar en kompost för mycket för att ha i den lilla trädgården ned grannar nära inpå? Vad kan man göra för att få den så luktfri som möjligt?
// Johan
Mvh // Johan

Jag har aldrig upplevt att våra luktar. Enda gången kan vara när man vänder dem, ungefär mitt i förloppet. Men det är ju bara en stund.
I ärlighetens namn så ska jag ju säga att vi har dem en bit bort.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Det är en kompost för hushållsavfall du ska ha? Jo, det luktar lite unket, tycker jag, men bara när locket är öppet. Men den vanliga soptunnan luktar väldigt mycket värre.
Jag tycker absolut du ska satsa på en kompost! Det borde varenda människa göra. …fast det är ju tyvärr inte möjligt för alla.
Vi hade alltid kompost när jag bodde hemma. Vi behandlade den närmast som ett husdjur. Om det blev en liten matrest över kunde mamma fråga "Är det här något att spara? Kommer någon äta det?" "Nej, ge det till maskarna!" kunde svaret bli då. Ungefär som "… låt katten få det"
Skaffa dig du några maskar!
Om man bara slänger vegetabiliskt avfall + äggskal luktar komposten väldigt lite + man får mindre problem med ev. flugor än när man slänger i animaliskt avfall. +Om man inte sköter komposten så kan den börja lukta.
Bra att veta är ju att man egentligen behöver tillstånd att kompostera i tättbebyggt område men jag tror inte någon springer runt och kollar. Har man egen sophämtning så kan det dock vara bra att ha tillstånd eftersom man kan få sänkt sophämtningsavgift i många kommuner ifall man har en godkänd kompost (vilket tillståndet styrker).