Trädgårdsarkitekt?
Jag hade behövt en trädgårdsarkitekt och undrar om man kan beställa en ritning och sen plantera efter denna lite då och då, på egen hand? Det går inte att göra allt på en gång, det blir ett alldeles för stort och tidskrävande projekt.
Lite gammaldags växter, lättskött, kreativt och gärna lite olika "rum". Någon som känner till någon riktigt bra i Skåne?
Eller är det bättre att rita upp själv hur man har tänkt sig, och sen få tips och råd från trädgårdskunniga om vad man ska plantera?
Jodå det går att få hjälp med en ritning och sedan kan man utgå från den själv och plantera i egen takt.
I Skåne skulle jag testa sätta upp en lapp på Alnarp det finns ju ganska många som läser till landskapsarkitekt (de som jobbar som trädgårdsaritekter har ofta gått denna utbildning), och de behöver nog ofta extra pengar.
Om en trädgårdsarkitekt är bra eller ej beror på vad man är för person, olika trädgårdsarkitekter har ju olika stil det finns en del som jobbar mycket med barrväxter och liknande och gillar man inte barrväxter så är ju en sådan trädgårdsarkitekt inte så bra.
För mig som trädgårdsintresserad är ritningar rena döden för inspirationen, jag tycker man lär sig efter varje år och får nya idéer så jag vill ha friheten att ändra trädgården från år till år, en trädgård blir ju aldrig klar utan det är ett livsprojekt.
Visst kan man få hjälp att planera sin trädgård. Det finns allt från landskapsarkitektbyråer till glada designamatörer. En bra trädgårdsarkitekt är en som lyssnar på dig och förstår hur du vill ha din trädgård. En bra trädgårdsarkitekt skall naturligtvis också ha erfarenhet och kunna tillräckligt mycket om växter och mark för att kunna ge dig ett designförslag som fungerar och som ger dig det resultat du förväntar dig.