Trädgårdsarkitekt?
Jag hade behövt en trädgårdsarkitekt och undrar om man kan beställa en ritning och sen plantera efter denna lite då och då, på egen hand? Det går inte att göra allt på en gång, det blir ett alldeles för stort och tidskrävande projekt.
Lite gammaldags växter, lättskött, kreativt och gärna lite olika "rum". Någon som känner till någon riktigt bra i Skåne?
Eller är det bättre att rita upp själv hur man har tänkt sig, och sen få tips och råd från trädgårdskunniga om vad man ska plantera?
Jodå det går att få hjälp med en ritning och sedan kan man utgå från den själv och plantera i egen takt.
I Skåne skulle jag testa sätta upp en lapp på Alnarp det finns ju ganska många som läser till landskapsarkitekt (de som jobbar som trädgårdsaritekter har ofta gått denna utbildning), och de behöver nog ofta extra pengar.
Om en trädgårdsarkitekt är bra eller ej beror på vad man är för person, olika trädgårdsarkitekter har ju olika stil det finns en del som jobbar mycket med barrväxter och liknande och gillar man inte barrväxter så är ju en sådan trädgårdsarkitekt inte så bra.
För mig som trädgårdsintresserad är ritningar rena döden för inspirationen, jag tycker man lär sig efter varje år och får nya idéer så jag vill ha friheten att ändra trädgården från år till år, en trädgård blir ju aldrig klar utan det är ett livsprojekt.
Visst kan man få hjälp att planera sin trädgård. Det finns allt från landskapsarkitektbyråer till glada designamatörer. En bra trädgårdsarkitekt är en som lyssnar på dig och förstår hur du vill ha din trädgård. En bra trädgårdsarkitekt skall naturligtvis också ha erfarenhet och kunna tillräckligt mycket om växter och mark för att kunna ge dig ett designförslag som fungerar och som ger dig det resultat du förväntar dig.
En del plantskolor kan rekommendera trädgårdsarkitekter/trädgårdsdesigners som de samarbetar med. Riksförbundet Svensk Trädgård har en lista med trädgårdsdesigners på sin hemsida. Du kan ju också söka på internet efter trädgårdsdesigners. De flesta har ju en hemsida. Det har i alla fall jag. (Jag är landskapsingenjör och sysslar med trädgårdsdesign.) Titta gärna in på min hemsida Levande Landskap

Det har varit väldigt roligt och givande att titta på dina grundskisser Anna. Så det kan varmt rekommenderas till er andra.

Tack för era tips :) Jag har tidigare suttit och letat, men aldrig funnit någon med hemsida där jag har kännt att jag har hittat något som jag tycker om. Men på din sida (Anna), kände jag mig så välkommen och jag tycker om dina inriktningar och erfarenheter.
Vi bor på en gammal gård från 1799 (renoverad och tillbyggd de senaste åren) och har för tillfället inget som kan kallas trädgård. Allt är uppkört och fördärvat. Det lilla som finns kvar skulle vara kul att bevara (om möjligt) och sen skulle jag ju vilja veta vad det är för någonting ;)
När är det bäst för en arkitekt att komma och titta inför en planritning (vilken årstid) - våren kanske?
En gammal gård från 1700-talet låter ju helt underbart. Det finns en sådan atmosfär i gamla hus. Det låter klokt att skynda långsamt när det gäller renoveringen av trädgården. Skall man göra arbetet själv är det bra att ta en bit i taget. Det blir roligare när man kan slutföra varje delprojekt och glädjas åt resultatet inom rimlig tid. Men det underlättar väldigt mycket om man ändå har en plan för hela tomten redan från början, så att det blir en harmonisk helhet av alltihop till slut.
En trädgårdsarkitekt kan titta på tomten året runt, så länge det inte är snö på marken. Om du inte vet något om vilka växter du har på tomten, och vill spara de växter du har, så är bästa tiden under växtsäsongen. (Vår och sommar.) Annars är det ju svårt att se perenner och annat som är under mark på vintern. Även lövfällande träd och buskar är ju lättare att artbestämma när de är gröna. Om man behöver gräva för att kontrollera jordmån och markförhållanden så bör ju marken inte vara frusen heller. Men har du någorlunda grepp om vilka växter du har eller om du ändå skall gräva upp det som finns så kan man ju titta på tomten när som helst.

Tack Anna :)
En del växter känner jag igen och vet namnen på, andra inte.
Nu skulle det komma snö igen, men annars så kommer ju våren snart. Vi måste nog ha en planering så snart det blir vår, vi hade en damm där vi bodde tidigare och har nu alla fiskarna i en tillfällig lösning. När de vaknar ur vintervilan är det bra om vi vet var dammen ska vara. Jag kommer med all säkerhet att höra av mig inom kort :)