Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: rabatterperennerannueller
Läst 4231 ggr
mariatingsund
0

hjälp med namnet på blomman

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej, jagvar på trädgårdsresa förra året och vann denna växt med en lott där. Kan någon säga vad den heter? Den blommar nu.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
0

en till bild inifrån blomman

Åsa S
0

Violruta tycker jag det ser ut som.

mariatingsund
0

Nej, det är det inte, tror jag, eftersom violruta har helt annorlunda blad, och inte mitten på blomman ser ut så heller. Men du har rätt i att det är samma stil över den. Har för mig de sagt att det var marktäckare. Har vackra röda blad kvar hela vintern.

Åsa S
0

OK marktäckare, då säger jag sockblomma den har också såna där blommor och den används som marktäckare.

mariatingsund
0

Tack, det låter nog sant, ska kolla. (Minnet sviker mig ofta med namn o diverse)

mariatingsund
0

sockblomma var det, tusen tack! Vad glad jag är i den, nu glömmer jag inte namnet heller (förhoppningsvis).

Branneli
0

Vilken fin växt  Glad

mariatingsund
0

Visst är den det, den är lika skir som violrutan.

AnnicaB
0

Sockblommorna är ljuvliga. Just nu blommar mina som glaningar. Jag har röda, vita och gul/vita. En stor (liten) favorit. Vackra blad resten av säsongen. Jag har en rabatt där sockblommor täcker precis hela marken och andra växter finns som uppstickare :)

*** Qui vivrqa verra ***

Maria
0

Tack, nu fick jag också veta namnet.Glad Vi har en likadan som har blivit så stor så jag halverade den förra året och satte ena halvan i en annan rabatt och nu blommar båda så fint.

/Maria

DesK
0

Vilken fin blomma! Jag hade nog en sån där jag bodde tidigare, men jag flyttade mitt i vintern, så jag kunde inte ta med mig nåt från trädgården Rynkar på näsan

Vad kräver sockblomman för odlingsförhållanden? Kan man ha den i Falutrakten? Vad heter den på latin? Jag behöver skaffa lite marktäckare här Glad

/Désirée

Halvdansken
0

#11.  Du kan läsa lite här.

Hatar cancer och älskar vårlökar.