Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 5052 ggr
evast
0

Frilandshibiskus???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gick lite vilse i krukorna och hade inte ordning på vad jag satt förra året i den här krukan men visst är det väl en Frilandshibiskus Eller????

Christina
0

Kan det mycket väl vara av bladen att döma. När bladen utvecklat sig mer blir det tre flikar.

Christina
0

Jag har också vid flera tillfällen blandat ihop mina krukor. Fööra våren var det riktig kris när jag i maj flyttat ut alla mina småkrukor i växthuset och klistrat namnlappar på hyllkanterna. Dåligt klister och lapparna rasade ner. Och ni vet - små plantor ser nästan likadana ut allihop.

evast
0

Tack då ska jag hålla koll på hur många flikar det blir så småningom. Visst är det lätt att få lite oreda bland alla växter trots att man tycker man namnar och har ordning från början.

Skulle också gärna vilja ha lite skötselråd vad gäller Frilandshibiskusen kan egentligen inget om hur den trivs bäst.

flaxss
0

bor du i zon 1-2  kan du bara plantera den i väst-söder läge sen vattna den varje dag på sommaren och ge den gödning men dock inte i aug . blommar i aug-okt beronde hur klimat är och hhur vädet är . ska du ha den i kruka har du den ute på våren,sommaren,hösten,vintern ta in den efter ca -10c och sätt den svalt och sen sätter du ut dom nakna grenarna i söder så bladen får spricka ut utomhhus . skydda den mot sen vårfrost och skydda blommorna   mot frost . bor du längre norr ut får du plantera den skyddat och llägga över  löv,granris  och skotta över snö den tål ca -20c utan snö . annars om dte blir -28c och en längre tid utan snö tar det skada , men ä där ett tjockt lager med snö så klara den ca -28c . på våren beskär du veck frostskadade grenar