Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 4733 ggr
Ahlund
0

Citrusträd i lägenhet

Hej hej.

Jag har just tagit hem ett grapefruktträd som är 17 år, men inte så stort, till min balkong i jord anpassat för citrusfrukt och så. Jag undrar om någon vet nått om hur jag ska handskas med min kära växt?

Just nu står den i en självvattnande kruka men jag vet inte om det är rätt och riktigt.

Några tips och trix?

flaxss
0

Grapefrukt träd är köldkänsligt så håll koll på temperaturen så det inte blir frost eller för kallt för den. helst ska det vara över +5c på nätterna och som minst +15c på dagen. och ta in vid sena frostnätter. plus är det inte van vid att vara ute är det bra om du avhärdar det mot solen. dvs sätter det i skuggan i 1-2veckor med väv över sedan placerar du den soligare och soligare och lättar mer på väven.

när den väl är avhärdad så vill den stå soligt och varmt i ett skyddatläge. under sommaren ge den näring ca 3-4gånger per månad. låt den torka upp lite innan du vattnar igen.

jag vet inte om du håller din balkong frostfri eller inte. blir det frost på din balkong måste du ta in den innan det blir frost och det går bra att övervintra det inne i ett soligt fönster med extraljus (extraljus är nycklen till att lyckas övervintra det, det kräver alltså mycket ljus på vintern ett fönster räcker inte). är din balkong uppvärmd och du tänkt att övervintra den på balkongen bör du hålla en lägsta temp på +5c +7c och på dagen runt +15c +10c, även här är det bra med mycket ljus.

jag har aldrig odlat någon citrusväxt i krukor med vatten resovar. så jag vet inte hur det funkar. dock vill dom ju inte ha det för blött.

till våren när du ser att den bärjar att växa på nytt kan du plantera om dom om du tycker att det behövs. såfall vill den ha lucker jord med lågt ph, du kan köpa rhododendronjord som du blandar upp extra med leca och grus. då får du en bra jord för den. citrusjord är inget du behöver köpa plus en del märken tillsätter kalk citrusar vill inte ha så mycket kalk. samma gäller för näringen så man inte tillsätter extrakalk.

Ahlund
0

tack för tipsen :D

det är en inglasad balkong så jag har dragit ner markiser för att vänja den vid det nya klimatet.
Just nu är det inte någon risk för frost men jag får vara med på att ta in den till hösten.

det jag är rädd för är att det kanske blir lite för varmt. jag har sol på balkongen 8-13 eller så. klarar den av 40 grader någon timmar per dag?

flaxss
0

det verkar som om du har östläge på balkongen då, är det åt nordöst eller blir skuggat så kan det bli lite för lite sol. sydöst däremot går bra. det är inga problem de tål väldigt högvärme. dock desto varmare det blir desto mer fukt måste det va i jorden. torka plus värme gör att dom dör.