Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2005 ggr
varulven
0

Har jag dödat min lilla växt?

Hej. Jag kom hem från en konsert igår och insåg att ajg hade glömt fönstert öppet i ca 6 timmar. Inte nog med att mitt rum var kallare än sibirien, min älskade växt hade dessutom stått i kylan aldeles vid fönstret hela den tiden! Jag tog in den i värmen, men jag vet inte om den har överlevt. Hur vet man det? Finns det NÅGOT jag an göra eller är en förfryst växt förlorad förevigt??

Jag blev så ledsen! Det är min första växt som jag tagit hand om helt själv utan en mamma som springer och vattnar. (jaja jag är 22 år, men jag har inte direkt gröna fingrar) Ledsen

Sukram
0

Vad är det för växt? Hur ser den ut efter köldbehandlingen? Ofta klarar en del växter att förlora lite blad pga torka eller kyla, det är trots allt roten som är viktigast och att det finns några blad kvar.

varulven
0

jaa.. jag vet inte riktigt vad det är för växt =/ jag akn ingenting om växter.

men det är kvar ganska många blad och dom är gröna (lite ljusare än vad dom brukar dock) och lite mer vågiga i kanterna. Men själva krukan var jättekall när jag kom hem så jag vet inte hur det gick med roten… hur lång tid tar det när en rot har frusit tills att hela plantan är död?

flaxss
0

vilken färg har växten ??

är växten svart är den frostskadad men jag tror inte frosten har varit där för varmen från byggnaden stoppade det (oftast ) , är växten mjuk är den även frostskadad så då är det till att kasta den .

är den bara kyldskadad så kan den återhämnta sig .

är där några bitar av den som ser frisk ut ?? typ hårt  och grönt ??

kan du beskirva växten ?? eller en bild ?

Christina
0

Precis som #3 säger så är prognosen godGlad. Du kommer annars att se om ett par dar. Faller hela växten ihop som en våt trasa är det bara att ge upp. Annars får du klippa bort ev skadade delar och det kommer du också att se vilka det är.

varulven
0

#3 tyvärr har ajg ingen bild =/ men den ser som frisk ut.. förutom att den är lite hängig.

#4 jag hoppas den överlever och det ser inte helt mörkt ut nu, efter att jag hört med folk om det finns någon chans för den :) Men jag ger den en vecka