Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 2142 ggr
Christina
0

Alla hjärtans dag

Den populäraste blomman att ge bort är väl i särklass den röda rosen? Dvs på Valentins dag eller finns det fler som är vanliga denna dag?

Christina
0

Tänker du dig för innan du ger bort blommor? Det ska man nog göra om mottagaren förstår blomsterspråket. Knepigt språk - lätt att göra bort sig ;)

Röda rosor
  Symboliserar kärleken och paradiset. En röd ros säger "jag älskar dig" och tio sådana ställer frågan "vill du gifta dig med mig?".

Små röda rosor
  Innebär att "allt är nytt för mig, ge mig lite tid".

Röd tulpan
  Symboliserar kärlek, som ser längre än till ett vackert yttre.

Gul lilja
  Avslöjar din nyfikenhet, du vill veta mer.

Iris
  Innebär att givaren är sårad och vill vara ifred. 

Borstnejlika
  Betyder kort och gott att mottagaren ska vänta med frieriet tills denne får skägg.

Gerbera
  Denna blomma innebär skratt och festligheter.

Fem blommor
  Säger att givaren gör vad som helst för mottagaren.

Åtta blommor
  Säger "jag är din intill döden". 

Över tio blommor i en bukett
  Med det vill givaren säga "älskling, förlåt".

Vit blomma
  Färgen står för renhet, oskuld och kyskhet.

Gul blomma
  "Du är solen i mitt liv", innebär en blomma i denna färg.

Röda, vita och blå blommor
  Ger du en sådan bukett är det ett tecken på frieri.

Blå blomma i brudbukett
  Bringar lycka för bruden.

Åsa S
0

Stora röda nejlikor och röda tulpaner är också vanliga under alla hjärtans dag.

Jenna-Gun
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja hur det än är med blomspråket så önskar jag er alla en fin dag.

Christina
0

Vilket superfint kort - har du gjort det ?

Scilla
0

Vi får ofta frågor i stil med "kan man ge bort det här, betyder det något särskilt?". Det knepigaste med blomsterspråket är dock att de finns så många olika språk! Googlade lite snabbt och hittade bl a:

Gul ros - Jag är välbeställd, glädje, vänskap, otrohet och svartsjuka.

Flört

Vi sålde överlägset mest av röda Rosor på alla hjärtans, men även nejlikor, tulpaner, persikoblom och vita Rosor.

Personligen tycker jag att man ska köpa röda Rosor någon annan dag än just alla hjärtans. Hela världen vill ju ha röda Rosor, inte minst USA och Kina så det vi som handlare får tag på är ofta dålig kvalitet och ohyggligt dyrt. Vi har nästan halva vanliga pålägget men priserna blir ändå pinsamt höga. I år fick vi iaf bara tag på fina Rosor, även om kvaliten kanske inte var riktigt så bra som vanligt.

Christina
0

Kul - hade inte tänkt på att ni i handeln förstås utsätts för den här typen av frågor från ängsliga kunder som vill att det ska bli rätt budskap. Då är det ju knepigt att det finns så många och motsägelsefulla.

Jag dummade mig i söndags em när jag skulle köpa en blombukett och såg stora hinkar med röda Rosor hos blomsterhandlaren. Trodde det var en billig specialleverans och frågade vad hon tog för en hink. Hon skrattade och sade att de tog normalt 25 kr styck (rätt små rosor) men den här veckan 35 kr styck eftersom de var avsedda att säljas en och en.