Round upp??
Förra året grävde vi upp ett gäng Ölandstok, men dom var nog runt 25-30år gammla så vi fick inte upp alla rötter tyvärr. Det har nu börjat växa upp MASSOR med små skott i rabatten från alla små rötter. Sen är det hur mycket annan skit som helst i rabatten så jag har funderat på att spruta med Roud upp. Vet ni om det fungerar på ex ölandstok eller tar den bara mindre ogräs? Rabatten är ca 25meter lång så att rensa den var och varannan vecka är inget alternativ för oss tyvärr.
Har ju tre hundar och en dotter på knappt 2år med, hur giftigt är det egentligen?
Round Up tar allt, men jag är osäker på de svagare preparaten som säljs till allmänheten, de är starkt utblandade. Men prova! Du ser resultatet efter 3-5 dagar.
Men känner du någon lantbrukare som har tillstånd att köpa och spruta med "orginalet" och får av honom, så är det garanterad verkan.
Round Up är inte giftigt, en av mina hundar råkade slicka i sig säkert 0,5 dl och det var inga problem.
Fast jag skulle inte låta dottern krypa i rabatten
förrän efter ett par timmar. Likadant med hundarna.
Obs! Det får inte regna på ca 4 tim efter besprutningen.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Att spruta med round up kommer nog inte funka på tokarna med det medel som allmänheten har tillgång till. Utan du får göra på ett annat sätt.
Du får klippa av "stammen" så du får en färsk snittyta och pensla på med outspätt round up direkt där. Du kan få göra det ett par gånger innan det tar död på det helt.
Okej, ja just nu är jag inte så "involverad" i någon lantbrukare… Får se om jag kan få tag på orginalet på nåt sätt. Men ang ölandstoken, buskarna är ju uppgrävda. Det är bara en massa små rötter kvar. Kanske var dumt att gräva upp dom så, kanske skulle ha "dödat" dom först? Lätt att vara efter klok.

Kan du inte gräva igenom och ta upp rötterna?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#4 Det är miljarder små rötter i hela rabatten. Då skulle jag få ta dit en grävmaskin som kör bort all jord och lägger på ny i så fall.
Pratade med svärfar. Han har skog och han hade köpt nåt som var starkare, så jag ska testa det så får vi se hur det går.

Round Up tar allt…utom Jätteslide…Suck.
#6 Har du provat "riktig" Round Up? Den som säljs till allmänheten är alldeles för utspädd.
#5 Vore kul att få veta vad din svärfar har hittat. Jag känner till effekten av de flesta preparaten som används i skogs och jordbruket, men vet inget som är starkare/effektivare än Round Up.
#8 Jag ska kolla vad det heter som han har. Sen vet jag inte om han jämför detta med den utspädda varianten av round upp. Jag pratade inte med honom själv, men vad jag fattade det som på min man så visste han inte att round upp fanns i en starkare variant.
Nu har jag fått en "magisk" spray flaska av svärfar så jag kan döda allt oönskat i rabatten! Det står Turtle wax på den
Fast det var Round upp han hade. Denstarkare varianten, MEN han sa att den SKA späs ut…
Så det hade han gjort.
#10 Nu blir du farlig!! 
Jag brukar ta 3 dl till 10-12 liter vatten i min spruta, då tar det allt.
#10 Nu har ogräset mött sin övermann! (Smiley med jävuls horn!)
Jag har börjat spruta i en del av rabatten i dag och ska ta resten i helgen. Den är ju så himla lång…

Hur får man tag i den starkare, ej för allmänheten..?
#13 Man blir lantbrukare, växtodlare el. dyl. (el skaffar sig kontakter i de yrkesgrupper som langar medel olagligt) + om man ska följa lagen måste man ha utbildning + certifikat för att få köpa och använda medel som är starkare än klass 3 de är ju giftigare för människor och naturen. Det är ju inte ofarliga medel, och med vissa måste man ha full skyddsutrustning, speciellt förvaringsutrymme, säkerhetsdatablad ska dock alltid finnas i närheten och liknande.
Tror dock inte att risken att åka fast med olagliga medel är så stor det är väl mera om man råkar ta död på grannens bin, förgiftar grundvattnet, råkar förgifta sig själv el. liknande som man kan bli upptäckt.