Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 8671 ggr
Catrin83
2010-05-13 15:17
0

Kompost

Vilken sorts kompostbehållare använder ni er av? Har planer på att inrätta en komposthörna, vill gärna ha tips. Funderar på både en kall o varmkompost, vill gärna höra era synpunkter och tankar. Är ny då det gäller kompostering.

Tips mottages med glädjeSkrattande

Catrin83
2010-05-13 15:28
0

Har läst att man skall kunna bygga en kompost för trädgårdsavfall av pallkragar. Vad har ni för tankar och erfarenheter om detta?

Maria
2010-05-13 16:27
0

Vi hade en varmkompost i sommarstugan och det var oerhört fascinerande. Jag slängde allt organiskt i den och jag vet en gång jag hade rensat 20 Makrillar och slängde i allt rens.

Dagen efter så fullkomligt rörde sig locket och det kryllade av vita maskar till min mans fasaFörvånad men några dygn senare så var det stilla och allt var i princip borta.

Jag varvade emellanåt med gräsklipp och annat trädgårdsrens. Det var otroligt vad det "sjönk" hela tiden. Ena helgen var den nästan full och nästa helg så hade innehållet krympt ihop.

Det vad viktigt att det var en jämn fuktighet minns jag. Inte för vått och inte för torrt. Så ibland vattnade jag försiktigt när jag hade slängt i massa torra saker.

/Maria

BitteS
2010-05-13 17:30
0

Vi kunde välja om vi ville kompostera själva eller ha en sån där brun tunna som kommunen tömmer. Vi valde att kompostera hushållsavfallet själva och inhandlade en rullkompost som vi monterat upp på garageväggen. Den fyller vi med hushållskompost som vi blandar med träflis.

Träfliset blandar vi i för att det ska suga upp vätskan, som gärna bildas i komposten. Det får ju inte bli för blött i behållaren. Varje gång vi fyllt på så rullar man runt behållaren så innehållet blandas med det som tidigare fanns i behållaren.

Vintertid så fungerar inte rullkomposten så bra för oss då vi får för lite "sopor" för att det ska räcka att hålla värmen igång. Så då har vi en annan frigolitfodrad kompostbinge som vi lägger allt i. Även där blandar vi i flis för att det inte ska bli för surt. När sedan våren kommer gräver jag ner det här innehållet i hörnet på vår tomt där vi har en kompost för trädgårdsavfall. Blandar upp vinterkomposten med jorden i trädgårdskomposten och sedan bara väntar tills fiskesäsongen kommer. DÅ är det bara att vattna på lite någon vecka innan och sedan är det fritt fram att gräva mask så det ryker. Då finns det i regel både vanlig mask och lövmaskar så det räcker både till oss och fiskevänner. Dessutom blir det jättefin jord som man kan fylla på med i rabatterna.

BitteS
2010-05-13 17:44
0

Glömde en sak. Den första komposten jag hade innan det blev obligatoriskt att sopsortera, var en Maskkompost som jag hade nere i pannrummet. Det var faschinerande. Jag köpte några lövmaskar som jag sedan flyttade över till lite jord i en sån där brödback som finns i affärerna. Täckte över jorden med ett par tidningar för att hålla fukten kvar. Sedan var det bara att lägga nytt grössaksspill längst upp. Oj vad de käkade och fler och fler blev innevånarna. Och det konstiga var att de höll sig i lådan. När en låda blev full var det bara att ställa en ny ovanpå tills det var tillräckligt mycket mylla i den så maskarna kröp upp i det översta lagret. Fiffigt värre. Om jag inte minns fel så hade jag dem ca 1,5 år. Det var bara en gång som det hände en malör. Det var när vi var iväg på semester en vecka. Antagligen tyckte de att det blev för lite mat så en del av dem hade gett sig ut på rymmen. De stackarna fick det inte bättre, utan fick sona med livet då de torkat där på golvet.

Catrin83
2010-05-14 07:51
0

Kul att höra om maskkomposten. Synd om maskarna på rymmen men tur på ett sätt för vem vill ha levande maskar krälandes runt lite var stans i sitt hus.

Påbörjade igår uppränsningen av den plats där jag tänkt placera min komposthörna. Skall bli riktigt roligt att komma igång, Som det verkar nu så får det bli en varmkompost samt ett par byttor för "vanligt" trädgårdsavfall.

HUr vikitgt är det att komposten ligger i skugga? Som det är nu kommer min kompost ej att ligga i skugga men funderar på att plantera någon form av häckavgränsing eller liknande.

Catrin83
2010-05-14 08:11
0

Hur länge skall man vänta från det att varmkomposten är fylld tills man kan flytta över komposten för ytterligare mognad i trädgårfskomposten? Eller är det bättre att låta komposten mogna färdigt i varmkomposten? Kan det t.o.m vara så att man bör ha två behållare för hushållsavfall?

Catrin83
2010-05-14 08:42
0

Ytterligare funderingar…

Efter att ha surfat runt lite hittade jag en tråd där de hade byggt en varmkompost genom att isolera pallkragar med liggunderlag på insidan. Låter som en bra idé, borde väll göra så att komposteringen av "vanligt" trädgårdsavfall går fortare eller är jag ute och cyklar?

BitteS
2010-05-14 20:08
0

Det är väl ganska viktigt att komposten inte torkar ur för då avstannar nedbrytningen. Därför är det bra om den skuggas. Annars måste man vattna hela tiden.

Det viktiga med varmkomposten är att nedbrytningen kommit igång ordentligt innan man flyttar över den till trädgårdskomposten annars är risken stor att du lockar dit en massa råttor och det lär väl inte bli så populärt. Det är inte så dum ide att ha två kompostbehållare så den första får jobba klart medans man fyller den andra. När den andra är full så är det dags att tömma den första.

Rullkomposten jag har är det två fack i som man turas om att fylla.

Det där med att isolera komposten med liggunderlag är nog inte så dumt. Dels så stannar fukten kvar bättre och dels värmen sen när det börjar bli kyligare ute igen.  Det är bara att testa.

Catrin83
2010-05-14 23:00
0

Tack än en gång för synpunkter o råd. Får nu se till att hitta någon snabbväxande häckväxt eller träd som kan hjälpa till att bringa skugga över komposten.

Längtar tills jag kan komma igång på allvar.Skrattande