Var köpa hö eller halm för täckodling?
Någon som vet var man kan köpa hö eller halm (fuktskadad spelar ingen roll) i Östergötland billigt?
Vi har hittills mest använt gräsklipp och löv för täckodlingen men det är svårt att få det att räcka till! I "Den arbetsfria trädgården" använder de både halm och hö och vi tänkte prova det i år.
Om du inte själv känner nån bonde så försök leta upp närmaste LRF lokal-krets…?

Pass upp med hö, det finns massor med gräsfrö i det.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#2 Fast ligger det som ett tjockt täcke blir ju just effekten att inget gror…

Mja… gräsfrön flyger omkring, och frön överlever i jorden i lång tid.
Min erfarenhet är att det inte är problem med gräsfrö/ogräs från hö vid täckodling.

ok, nu är jag ingen jättexpert i detta, men min erfarenhet säger att hö ger i varje fall en massa fin timotej om man täcker med det.
#6 har du täckt med hö en kort period och sen slutat med täckodling? eller haft väldigt tunnt lager material? annars förstår jag inte vart timotejen kommer in… en välfungerande täckodling är ju nästan som en kompost… kompostering pågår och det är så tätt/tjockt lager täckmaterial att inget gror. Efterhand som detbryts ner och sjunker ihop får man fylla på med mer material. Just i själv såraden finns såklart lite öppen jord i början och här gror vad som hälst och det behöver rensas sålänge grödan är liten, men skulle det komma lite frösådd timotej är inget jobbigt ogräs… mindre jobbigt än det mesta man bruker kalla ogräs.

Naaäe… det var hästtjejerna som tömde skottkärrorna på vår tomt under en period, så det låg ett tjockt lager med halm, hö och hästspillning på en bit. Året efter var det gräsdjungel.
Jag gissar att fröna satte rötterna i hästspillningen.
(Om nu inte hästspillningen låg under ett tjockt lager av hö och halm.)

De låg nog snarare i hästspillningen! Vi hade vete och havre också!
Med andra ord så ska man inte blanda in häst-gödsel (eller någon annan gödsel) i täck-materialet. 
Halm/gödsel-blandning använder man väl till varm-bänk om man vill starta tidigt på våren?
Gödsel i täckmatrialet är utmärkt! inte minst om man har lite mager jord.
Förvandlade själv engång en mager sandig jord till världens frodigaste grönsakslanne med gigantskördar genom att täcka med fårens djupströbädd (en blandning av hö, fårskit + kiss) 5-6 år i rad
.
En välfungerande täckodling är som en kompost… och det gror inte saker i den på något problematsikt sätt, tvärt om så gror inget ogräs mellan raderna så som det annars gör, är en av dom smarta grejerna med täckodling.
Kom just på ett annat förslag till trådskrivaren, om du inte hittar billigt hö. Fråga nåt ställe där de får mycket gräsklipp som t.ex. fotbollplan, kyrka, golfbana…..

Jättebra att lägga tidningar innan halmen, svårt för ogräset att ta sig igenom
Ja, tidningar kan vara bra att börja med, speciellt om matrialet ovanpå är lite väl luftigt som t.ex. halm!
Annars är ju knepet att få igång en komposterignsprocess. dvs tillräckligt tjockt lager och gärna vattna med gödselvatten eller likande om man inte har nån gödsel i täckmatrialet. I samband med nerbrytningen så går det till en början åt kväve till processen, så det blir minus på näringssidan. Om marken är mager och har litet innehåll av organiskt matrial och lite daggmask mm då kan det ta ett par år innan det blir riktigt fart på det.
?????????
#15 Vad mycket frågetecken det blev
varför det?
#16 - Jag läste fel vilket ledde till att jag missförstod vilket ledde till alla dessa frågetecken. 

Tack för tipset om LRF-krets, ska kolla upp det!
Jag tror inte heller hö ska vara något problem, det är ju som pyromanen skriver, ett tjockt lager man lägger på.
Tipset om golfbanor är också värt att kolla upp, det går åt en hel del täckmaterial under säsongen.

Akta dig för gräs från golfbanor. De besprutar massor så du kommer få fullt med gift i landet!