Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 10047 ggr
Saga85
8

Beskära chiliväxt?

I höstas fick jag en chiliplanta i present, och sen ett tag tillbaka har den blommat. Dock så slår blommor ut, vissnar/faller av och sedan kommer det nya blommor. Måste man göra något särskilt för att det ska bli till frukter?

Min mor pratade om att man kanske borde beskära på något vis när den blommar, men visste inte hur. Växten är väl ca 20-30 cm hög, är planterade förra sommaren och blommar för fullt.

Jag vill ha chili Glad

Åsa S
0

Chili brukar inte beskäras (och beskärning stimulerar inte frukjtsättning utan snarare tvärtom).

Chili behöver dock ganska rejäla odlingskärl man bör plantera om dem gradvis i större bytta lagom odlingskärl under sommaren brukar vara runt 10liter. Sitter den i liten kruka orkar den ofta inte få fram så många frukter.

+Det jag antar att du missat är att chili pollineras av insekter så har du inga insekter där plantan står får du fara runt med en liten pensel och pollinera själv.

Saga85
0

Aha, ja den står ju inomhus och än har vi inte fått fluginvasion. Då får jag ta fram penseln! Tack! Blev så besviken när blommorna bara ramlade av och sedan började det om på nytt.

Får kanske bli en liten omplantering också. Klarar den av att stå utomhus dygnet runt eller åtminstonde under dagtid?

Åsa S
0

Det är fortfarande något för kallt ute för chili men när det blir varmare kan du ha den ute (skugga växten mot solen i början så den inte bränns)

Saga85
0

Ok, tack så mycket! Glad