Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4354 ggr
ebbasiglite
0

Spännande nytt

Hemma har jag satt tomat, gurka, isbergssallad och potatis. Dem tar sig bra och tur är det att jag har många plantor av varje för en av mina katter är och härjar runt i krukorna när jag inte ser; så många har förstörts.

Idag testade jag dock någonting nytt. Jag har budat på en del fröer på tradera.

Bud ligger på;

Rosa rädisa, Lila morötter, vit Aubergine, citron gurka, djungelgurka, Physalis, kiwi och en mycket underhållande chili.

Är det någon som har odlat något av ovanstående och har lite tips?

Åsa S
0

Rosa rädisa odlas precis som alla andra rädisor inte speciellt ovanlig man hittar ju t.o.m gul rädisa hos fröförsäljarna numera

Lila morötter odlas som alla andra morötter (ganska vanlig med olikfärgade morötter hos fröfirmorna numera)

vit Aubergine odlas som alla annan aubergine som odlas ungefär som busktomat bär förkultiveras jan-mars ifall man vill hinna få frukt. 

citron gurka antar att det är sorten Lemon som även kallas äppelgurka hyfsat vanlig hos fröformorna en mycket gammal sort odlas som slanggurka, förkultiveras runt 5-6v innan utplanteing, behöver befruktning för att bilda frukt. Skördas när frukterna är små runt 5-7cm.

djungelgurka säljs hos ex. Impecta bör förkultiveras runt feb-mars för att man ska hinna få frukt, mycket stor växtkraft och kräver stor plats. Små gurkliknande frukter som jag tycker är mer dekorativa än goda.

Physalis det finns flera sorters Physalis ex. kapkrusbär, gyllenbär, tomaillo, judekörs. De 3 första odlas ungefär som busktomat och bör förkultiveras i jan-mars om man chans att få frukt.

kiwi brukar inte förökas med frö utan vegetativt eftersom de inte är fröäkta + man vill ju från början veta könet eftersom de ofta måste ha en partner av motsatt kön för att det ska bli frukt.

chili odlas ungefär som busktomat bör förkultiveras i jan-mars, chili korsar sig hejvilt med andra chilisat och paprika så har fröförsäljaren skördat eget frö och inte haft koll på pollineringen så kan avkomman ge helt andra frukter än de man tog fröerna ifrån.

Kolla gärna upp de sorter du har hur mycket de kostar att köpa hos fröfirmorna ex. hos fröer.nu, Impecta, Runåbergs väldigt ofta tycker jag det säljs fröer till betydligt högre priser på Tradera än vad de kostar hos fröfirmorna.