Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 5252 ggr
Solaika
0

Hallonbuskarna?

Jag vet ju att hallonbuskar bara ger bär en gång per "pinne". Jag klippte inte ner de gamla pinnarna i höstas. Är det okej att göra det nu?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

kickboard
0

Brukar alltid göra det om vårarna när det torkat upp så pass att jag har lust att vara i buskagen. Och det har funkat bra, för vårt hallonland har numera ca 30 år på nacken och det har utvigat sig vartefter.

[Asta]
0

Jag har läst att vissa sparar klippandet till våren för de menar att det skyddar de nya plantorna lite under vintern.

Solaika
0

Åh, va bra. Då ska jag gå ut o klippa ner dem sen.

Passar på med en annan fråga när jag ändå är igång. Jag planterade ett gäng jordgubbsplantor förra året.. hur tar jag hand om dem på bästa sätt i år?

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Tar en fråga till på en gång. Jag tänker sätta potatis i 10liters hinkar i år. Det har ju börjat säljas nu så jag har köpt några stycken. Men min fråga är; måste jag ha nån särskilld jord eller kan jag använda vanlig planteringjord och bör det vara små hål i hinkarnas botten för att det inte ska bli övervattnat?

Does it become a walk?

/Ida

awjungfru57
0

hål i hinken, gör hålen 5 cm upp på sidan och lägg lecakulor i botten, då har du alltid lite fukt kvar i botten. Men det kanske inte är bra för potatis?

nån som vet?

Halvdansken
0

Potatisar vill ha mycket sandblandad jord, så ren planteringsjord funkar nog inte. Hål i botten. Alltid.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Solaika
0

Då får jag åka o köpa lite sand oxå då. Och plocka fram borren :) Tack för hjälpen :)

Does it become a walk?

/Ida

awjungfru57
0

Så det är hål i botten, undertill som gäller? Inte på sidan fem cm upp?

Halvdansken
0

Upps… det vet jag inte. Jag har alltid kört hål i botten. Ska man ha lecakulor till potatis? De växer ju ganska djupt och kräver plats. Är ingen krukexpert. Ingen aning.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Kickilu
0
#1 Hur ser jag vilka grenar som gav hallon förra sommaren? Klippte ej heller ned mina då men skulle vilja göra det nu. Klipper man av dem ända ner  i backen?Obestämd
kickboard
0

De gamla kvistarna är bruna och torra och kan lätt brytas av. Jag brukar använda sekatör och klippa så lågt som möjligt.

Kickilu
0

11 Då ska jag  se om jag kan se skillnad på de gamla o nya. Har inte gjort något åt dessa på ett tag så de behöver nog klippas.

Obestämd

Solaika
0

Jag kunde se vilka pinnar som va döda. Det har börjat knoppa här. Så de som knoppar fick vara kvar, bara lite nerklippta. De som inte hade knoppar jämnades med backen :)

Does it become a walk?

/Ida

kickboard
0

Jag brukar inte toppa årsskotten utan de får växa fritt, men de bruna tas bort. Däremot kan man gallra bland årsskotten om de står mycket tätt. Jag brukar knipsa bort de svagaste i så fall.

Solaika
0

Mina va så galet höga i somras, uppåt 2 meter. Så jag kapade ner dem lite för de lär väl bli rätt höga ändå i sommar.

Does it become a walk?

/Ida

helisa
0

#15 jag brukar oxå kapa mina på höjden lite, mina brukar bli mellan 2 o 2,5 m höga

awjungfru57
0

öhh, snackar ni hallon eller?
..det kan väl aldrig vara så att det beror på jorden, hur höga de blir. I min morän, sten, grus,  växer  de gärna, både här och där och jag låter dem växa, tacksamt. Men de blir inte högre än en meter.

Solaika
0

Japp, hallon. Jag har nästan bara sten o sand i min jord.. hallonen växer som ogräs verkligen. Den högsta pinnen va 2,3 meter i sensomras.

Does it become a walk?

/Ida

kickboard
0

Mina var säkert över 2 meter också, för jag måste sträcka mig för att nå de översta bären. Men det är helt ok för mig, vi har lerjord och buskarna har växt och spridit sig i mitt land under 30 års tid.

[Asta]
0

Våra brukar också vara långa, men de böjer sig så det är inte några problem att nå bären.

Åsa S
0

Det finns många sorters hallon en del blir höga andra lägre. Vill man ha lite lägre hallon är ex. Lloyd George en lägre sort.

Kickilu
0

Började klippa hallonbuskarna igår men det var int lätt. Tyckte det varit hallon på de flesta grenarna och de andra så helt döda ut. Blir ju inga pinnar kvar känns det som.Obestämd

Solaika
0

Det kommer nya pinnar :)

Does it become a walk?

/Ida

[Asta]
0

Idag har jag också varit duktig och klippt bort det gamla riset. Kändes skönt att få det gjort.