Örtagård
Jag har en minimal trädgård och har alltid haft örter i krukor men har tänkt att gräva ut en liten örtagård i gräsmattan.
Vad ska man tänka på? Vilken jord? Vilka örter trivs tillsammans?
Jag funderar lite på vattenmängd också för en del örter dricker lite mer än andra men det kanske är skillnad när de står på friland?
Har ni lite tips att komma med så vore jag tacksam.
/Maria

hej nu har jag inte några stora kunskaper om just plantering i trädgård har Balkong så jag har mina Örter i krukor ……..
men vad jag har förstått så behöver dom flesta mycket sol ovh väldränerat.
malörten är jätte fin men trivs inte med alla andra växter har jag märkt
många örter kräver inte så mycket vatten på friland än i kruka men det finns antagligen fler här inne som har mer erfarenhet än mig sätt gärna in ett foto när du är klar örta gårdar och medicinal växter är just ett special intresse för mig så jag älskar att se bilder på hur andra har det i sina örta gårdar
Jag fixade till ett litet kryddland förra året. Då läste jag mig till att det inte skulle vara lite mager jord, men väldränerad och mycket sol. Jag planterade ett gäng örter och de växte som galningar allihop. Alla har nog inte överlevt vintern, men en del verkar komma igång.
Kanske en upphöjd krydd-rabatt vid ute-platsen där jorden värms upp snabbare och som är lättdränerad?
Tack för alla tips.
Det kommer att bli något litet men jag har en massa gatsten över så jag tänkte rama in och kanske ha en rad emellan.
/Maria
Tänk på att vissa kryddväxter, typ mynta och malört, har jag för mig, gärna sprider sig. De är bäst att ha i kruka.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
#5 Tack. Myntan har jag redan problem med på ett annat ställe i trädgården
likaså är citronmelissen ganska bångstyrig.
/Maria
Ja absolut. Jag fick tipset att ta bort botten på en hink och gräva ner den och sedan plantera myntan i den hinken. Den vill dock sprida sig ändå, fast med rankor och de är rätt OK att dra loss.
#7 Det var en smart idé
/Maria