Väcka pelargonerna
15 februari anses av hävd vara det magiska datum då man ska väcka sina pelargoner. Dvs ta in dem i rumsvärme och putsa dem, byta jord, börja vattna och gödsla.
Jag har inte riktigt plats för alla mina pelargoner just nu, så de får bli kvar i sin vintervila ett tag till i mitt gästrum där elementet varit avstängt. Några har stått i rumstemperatur och blommat hela vintern. Och skräpat ner.
Tar du fram dina pelargoner nu? Hur har du vinterförvarat dem?

Alla ser vanvettigt trista ut - både de pelargoner som stått i rumstemperatur och de som stått svalare. Minns att det var samma historia förra året - tvekade om jag skulle bry mig om att alls behålla dem. Tur att jag har foton kvar från förra sommaren, så jag kan se hur de blir.
Pelargon, bakom den en dubbel flitiga lisa och längst bak (den vita) en engelsk pelargon. Dessa har stått i rummet.
De här hamnade tillsammans med några hängpelargoner i kallrummet.
Alla dessa har levt i fyra, fem år och egentligen har den enda nackdelen varit att de tar upp plats och skräpar ner under vintern. Men det glömmer jag när de blommar igen………

Eftersom en del av mina krukor är så stora har jag inte orkat tömma dem och byta jorden. Jag har krafsat lite på ytan och fyllt på med så mycket ny jord som får plats. Faktiskt har det räckt. Sedan får de lite näring då och då under försommaren.

Jag planterade ut mina pellisar i olika krukor och grupper förra året, så när jag väckte dom på våren, krafsade jag lite i krukan och fyllde på med ny fin jord. Sen gödsla jag dom med blåkorn tills det var tid att plantera ut dom lite varstans i trädgården. Det funkade fint, sen om det är rätt att göra så, det är en annan femma.

Fungerar det så är det rätt. Så dina hamnar alla i rabatten? Då trivs de och blir stora förstår jag. Jag har nästan alla mina i krukor på förstutrapp och terrass och nackdelen är förstås att det blir mer vattning på det sättet. Krukorna torkar ut fortare än markjorden.
Tack för den infon. Jag har inte haft pelargoner tidigare, då jag har tyckt att de varit så skräpiga inomhus. Nu har jag en hängpelargon på vila och ska försöka börja väcka den igen. Måste köpa lite ny jord först bara.
Jag har sparat några peliissticklingar innomhus hela vintern och de flesta har dött men jag har några som redan har börjat sträcka på sig och producerat nya blad. Skall plantera om dom i morgon då jag skall börja så mina Chillifrön för tävlingen här 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4