orkidé stickling
Hej!
en av mina orkidéer har fått en unge på själva blomstammen. men den ser inte så kry ut längre och blomsjälken (utan blommor) är vissen och gul. Undrar om jag ska knippsa bort sticklingen eller låta den falla av naturligt? och om jag ska knippsa den hur ska den planteras då?

Ungen kallas Keiki (=bebis på hawaiianska) och är ett sätt för orkidéen att föröka sig. Keikis kan också uppstå som en desperat sista försök att överleva när moderplantan håller på att då.
Den lilla utväxten ska helst ha fått rötter som hänger och är några cm långa innan man försiktigt bryter loss den och sätter den i orkidéejord. 'Jorden' kan bestå av vitmossa eler orkidéekompost. Håll den fuktig och vänta och se om den utvecklar nya blad. Då har du lyckats!!
nja.. rötterna är ju inte direkt långa, men den ser ut att vissna så det är kanske bästa att försöka rädda den iaf innan den dör. kan man använda torv att plantera den i istället, eller är det en dålig idé?

Gör det - skulle inte heller vänta om jag var du. Vore ju jättekul om den tar sig. Det lär dock ta minst ett år innan den lilla ungen får blommor.

Min svärmor har en keiki på sin orkidée! :) Själv har jag haft orkidéer i många år, men aldrig fått nån keiki.. Däremot har jag en som är väldigt gammal.. Har haft den orkidéen i minst 13 år! Men nu börjar den verka lite "gammal & skröplig" tycker jag..

Tretton år är en lååång tid. Helt fantastiskt. Har den förökat sig med skott nedtill?