Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3280 ggr
lisa1956
0

Linderbergskrukan

Hej

Jag har en fråga - jag har en linderbergskruka - ska jag använda lecakulor i botten…Den har ju ett vattenmagasin…Blir jorden för blöt om jag inte använder lecakulor?

lisa1956
0

Att jag frågar är att förra året köpte jag en ros och efter ett par veckor var den förstörd….jag tror att det var för blött och jag hade inte lecakulor i botten….

Jag hade frågat när jag köpte krukan och svaret var olika från personal som jobbade på plantskolan…

Jag misstänker nu att jorden var för blöt…men kan någon komma med tips…

[Ankanxxx]
0

Jag har samma fråga faktiskt…om man inte ska ha krukan intill husväggen, utan en bit ut där den kommer att få regnvatten.

Ska man till och med göra dräneringshål i den i så fall?

Jag köpte en sådan kruka i år för att ha klematis i, men jag antar att så långe krukan står intill husväggen är det ingen fara. Då kommer det inte så mycket regnvatten i krukan.

kickboard
0

Man ska ta upp dräneringshålen som är förberedda, bara att ta hål med en borr el dylikt.Lecakulor är bra,men det kan ändå bli för mycket vatten.

Det är likadant med alla krukor som är vida upptill och således tar in mycket regnvatten. Se till att de har hål för dränering, annars dör växterna ganska snabbt om det kommer en åskskur och vattnet blir stående i krukan.

lisa1956
0

# 3 jag har öppnat de förberedda hålen….men som svar tolkar jag att jag ska lägga lecakulor i botten…

Krukan är ju till för att det ska finnas en vattenreserv så att den inte blir för torr…kommer jorden åt vattenreserven när lecakulorna är där?

Min fråga öåter kanske knasig…men jag är novis och har inga gröna fingrar…fast vill lära mig *ler*

Torparmor
0

Menar du att det finns förpreparerat hål i botten på en kruka med vattenmagasin? Det kan väl inte fungera. Om det ska vara ett vattenmagasin måste hålet/hålen sitta en bit upp på krukan annars rinner ju allt vatten ut även om det inte går igenom på en gång utan tar en liten stund.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

kickboard
0

Dräneringshålen sitter lite högre upp.