FRUSNA ROSOR
Det ha varit en tuff vinter för mina klätterrosor (Polstjärnan och Flammentanz fixar sej förstås) men de övriga med svarta stjälkar och grenar….
Vresrosorna visar tecken på liv..rabattrosorna skall ju ändå justeras…
Hur länge skall man vänta på livstecken? Är det dags att inse sanningen och hoppas att rötterna lever - och bara klippa ner..Hur gör du?
Jag har lärt mig att hur döda dom en ser ut så lever dom små rackrarna, jag har en ros som jag trodde hade dött för några årsen, men det blev aldrig av att jag grävde upp den den sommaren o fram på sen sommaren/hösten hade det kommit nya skott så…
Jag tror det gäller att vänta lite. Vi har nu hittat livstecken på alla utom en. Den tror jag dock är död. Jag klippte ner den i helgen - klippte och klippte, men där verkar inte vara frisk stam överhuvudtaget.
Det är verkligen olika. Här är det Ghislaine de Feligonde som frusit ner mest. New Dawn verkar inte ha tagit skada alls. Förra året var det två New Dawn som frös ihjäl och Ghislaine klarade sig suveränt.
En Louise Oudie är det som jag faktiskt tror är död. Även vår Flammentanz har klarat sig helt oskadd.
Ha is i magen! Eftersom det har varit mycket snö så bör roten ha klarat sig. Finns förstås inga garantier.
Våran klätterros (sort okänd eftersom den fanns vid inflytt) på förstukvisten släppte aldrig alla sin blad i höstas och den har frusit rätt rejält i vinter. Som det ser ut idag så verkar all ved från ca 1-2 dm över jorden vara död. Det blir nog radikalbeskärning om någon vecka, men det gör inget för vi måste ändå måla förstukvisten.
Ny planteringen vi gjorde i augusti av en ny ros har klarat sig bra, men där var jag jättenoggrann med att ösa upp mycket jord ca 2 dm upp på stammen. De två rosorna som satt i rabatten redan när vi flyttade in har klarat sig, men det är med guds försyn och en tandborste. Där öste jag inte upp jord längs stammen, men man lär av misstagen….
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Jag hörde på Odla på radion. Där rekommenderade de att man skulle vänta med att klippa tills man ser hur långt ner rosen är död. Sedan skulle man klippa över det skottet.
#4: Jepp, det är en mycket bra rekommendation. Man "brukar" säga att man ska klippa rosorna när björkarna har "musöron". Då bör det som lever ha hunnit skjuta nya friska skott och du ser vad som är dött och vad som lever.
Jag har inte gjort något åt mina Rosor ännu. Jorden jag skottade upp på nya rosen är kvar. Jag tar bort jorden och klipper rosorna när jag sett att de nya skotten kommit igång ordentligt.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se