Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 12076 ggr
[Asta]
0

Bygger en drivbänk

Har haft pallkragar ett par år, men då vi bor i en slänt har det inte blivit riktigt bra. Så i år bestämde jag mig för att bygga en drivbänk och se till att den blir rak. Det här är min ritning.

Maken som är så snäll erbjöd sig att hjälpa mig med att gräva ett hål i slänten. Här är hålet!

Igår murade jag grunden med lecablock.

Idag har jag satt ihop överdelen. Jag har bestämt mig för att måla den gul som huset och tyckte då det kunde vara kul att sätta på hattläkt precis om det finns på huset. Här är den trären.

Och här är den grundmålad.

Nu har jag gjort ramar till "luckorna" som ska ligga ovanpå. De ska målas och sedan ska jag plast in dem. Det blir inte några fina fönster, men jag tror det ska bli bra ändå.

När den är klar ska vi lägga tillbaka jorden runt om. Det som kommer att synas ska jag putsa och sedan måla i samma färg som husgrunden.

Känner mig lite stolt idag även om den inte är färdig. Ska bara komma på något bra sätt att fästa luckorna så att de går att ta loss om man vill det.

SaJo123
0

Åh vad fint. Kanske smart att ha tre fönster? Så blir det inte så tungt och man kan öppna bara ett i taget….

[Asta]
0

Det kommer att bli tre "luckor" - men tunga blir de inte eftersom jag kommer att avända plast och inte fönster. Jag tror att jag köpt lite för vekt virke till luckorna, men kanske håller de i år så får jag göra nya nästa år.

hindul
0

Vad duktig du är! Vad fint det blir.

[Ankanxxx]
0

Snyggt!

Hur tjockt lager grus/makadam har du under lecablocken?

Jag har planer på att bygga en upphöjd odlingsbädd med lecablock eller murblock som kant, så jag är lite nyfiken på konstruktionen bara :)

[Asta]
0

#4 - oj det vet jag inte riktigt. Jag har en jättesnäll man som faktiskt gjorde det tråkiga underarbetet till mig. Men först är där ett lager makadam och sedan ett lager sättsand. Men tjockleken vet jag faktiskt inte. Tyvärr.