Rabatt i öster
Jag har en rabatt på baksidan av huset som ligger mot öster. Där är endast morgonsol. Vad tror Ni kan trivas där? Jag tycker att vi har provat många olika växter men vi får inte "till det". Har någon av Er något tips och förslag på växter som trivs där? Rabatten ligger mot husväggen. Tacksam för råd.
Vi tillhör växtzon 5.

Morgonsol en kort stund och sedan skugga?
Kika lite på vad signaturen Humlan föreslår i sina artiklar
samma växter borde trivas i din rabatt.

På våren kan olika lökväxter som poetnarcisser, vårstjärnor, snödroppar, klosterliljor, hundtandsliljor, kungsängsliljor, liljekonvaljer få blomma. Fint när olika brokiga funkior senare tar över och döljer de vissnande lökbladen.

Kanske även en småblommig alpclematis skulle få klättra på väggen? Titta på de första bilderna i den här artikeln.

Just funkia finns det massor av att välja mellan. Tänkte oxå föreslå en sorts klematis. Det har Christina koll på! Klätterhortensia växer sakta men blommar från juni till september om jag minns rätt. Den klättrar med sugfötter så det beror ju lite på din husvägg. Sen har vi ju Daglilja som finns i flera varianter och klassikerna Löjtnantshjärta.

Fänrikshjärta är den enda av dem som AnnaO nämner som jag också har. Planterade den längs en terrasskant där den står i skugga fram till kl 15 på em. Har blivit en tät blommande häck, som går i blom tidigt och håller på hela sommaren.
Har du planterat Blåsippa någon gång AnnaO? Jag har stora bestånd på tomten och undrar hur de tål flyttning?
#6 Jag har bara rosa trädgårdsblåsippa. Den har jag fått flyttad från släktingars trädgård och det har gått utmärkt, så jag tror att det går bra att flytta vanlig blåsippa också. Man kan ju ta med en rejäl rotklump.
Gul Nunneört är en sådan växt som många ogillar för att den spider sig. Själv gillar jag den. Den dyker upp med skira små plantor lite överallt. Den går utmärkt i skuggiga lägen och lyser upp med sitt ljusgröna bladverk och solgula blommor.

Som jag nämnt tidigare har jag gott om plats på min stora naturtomt och har många torra och skuggiga lägen, såväl som fuktiga och skuggiga. Blommor som är överlevare uppskattar jag verkligen.
Jag blandar också gärna vilda blommor med dessa överlevare.

Tack för alla tips och råd. Man får väl satsa på Fänrikshjärta och funkior. Trodde inte att fänrikshjärta skulle passa i skugga.
Redan nu har vi en Italiensk klematis mitt i rabatten. Det är lustigt att den överlever för jag tror att den inte brukar gå hos oss. Roligt är dock att den kommer ny år på år. (Det är bara den som är fin i denna rabatt.)