Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2102 ggr
Lillianna
0

Vad heter blomman - 14?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här var ju kul.

Och denna? Jag syftar på den stixiga höga men ni kan ju gissa på fler om ni vill.

/Lillianna

~ Lillianna ~

Christina
0

Är det möjligen akantus?

Lillianna
0

Nope

~ Lillianna ~

Christina
0

Oj - här går jag nog bet. Någon annan som kan?

Diana61
0

Nej du denna taggiga sak har jag ingen aning om vad det kan vara.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Fortfarande ingen som löst gåtan. Ge oss en ledtråd Lillianna!

--Camilla--
0

tomt inlägg.

AnnaO
0

Den här var knepig. Ser ganska exotisk ut. Om jag ser rätt på bilden så är den kransblommig och har en tistellik bladrosett vid marken. Någon sådan finns inte i min hjärna. Snälla, ge oss en ledtråd!

Lillianna
0

Ok, den är ganska ovanlig, kommer från Himalaya, riktigt stixig och tar flera år på sig från sådd till blomning. Den har samma namn på svenska som på latin, fast den har ett tilläggsnamn på latin förstås. Artnamnet börjar på M.

Nu då? *ler*

/Lillianna

~ Lillianna ~

AnnaO
0

Är det en exotisk släkting till kransborre, Marrubium vulgare? Blomställningarna ser ut så men bladen är annorlunda.

--Anna--
0

Mo….

/Lillianna

AnnaO
0

Ha! Morina, Morina longifolia. Där satt den!!!

--Anna--
0

Rätt!!!

/Lillianna

Humlan
0

Jaha du, då har man lärt sig nåt nytt idag! Har aldrig sett en sådan förut.

Christina
0

Bravo. Letade förgäves i mina trädgårdsböcker. Kan ni berätta om Morinan - härdighet, jordmån, skötsel ….?

Christina
0

Hittar Morina longifolia på nätet som småplanta, nu när ni namngivit den. Västen härstammar från Nepal och vill ha soligt läge. Härdig till zon 8 men på ett annat ställe läser jag att den är svår att övervintra. Blomanlagen ruttnade bort. Hur länge har du haft din planta, som ser stor och ståtlig ut?