Hur verkar vintern ha gått?
Här börjar vi se effekter av den stränga vintern. Det verkar som om några av våra rosenbuskar gått åt. Tyvärr - för de blev så fina förra sommaren. Det verkar också som min största pion frusit bort. Kan inte se tillstymmelse till skott vilket jag gör på de andra pionerna.
Det känns lite trist faktiskt.

Ojojoj…..ska ta en runda i min trädgård & kolla lite extra imörrn…..

Min honungsros som jag satte förra våren och som växt 2-3 meter redan har redan börjat skjuta skott. Det är fullt med tillväxt på den.
Köpte även två små bonica-rosor som jag planterade med speciell rosjord mm men de ser rätt åtgångna ut… :-( Verkar som de frusit ner rejält. Hoppas på lite liv kvar i rötter och bas…
Syrenerna och magnolian verkar ha klarat sig.
Dock verkar hortenisian - eternal summer - ha dött. Den stod ute i en kruka som jag försökte isolera med bubbelplast mm. Jag trodde ju inte på att det skulle bli en sån kall och snörik vinter. Då hade den nog klarat sig bättre under snön…
Såg att rabarbern började sticka upp, men lyckades skada den då jag grävde i närheten och hade glömt bort precis vart den stod…

Hos mig har 4 olika klematisar dött. Indirekt beroende på snön. Gnagare har fullständigt ätit av helt vid markytan. Vet inte om det har varit harar eller sork eller möss??? Dom har också varit på rosorna som står grannar med klematisarna, men inte lyckats gnaga av helt. Hoppas dom klarar sig. Dessutom har rådjuren ätit av ett nyplanterat äppleträd, helt ringbarkat! Och andra små buskar också.
Denna vinter har varit extrem och lång för djuren, även om vi har matat dom med solrosfrö och fodermorötter så kan jag förstå att de behövde mer att äta på. Ensidig kost är ju aldrig bra!!
Här verkar allting komma som vanligt. Jag har inte saknat något. Däremot så ser min "fjärilsbuske" ganska risig ut och den planterades förra sommaren men det är spänst i grenarna och jag anar små skott.
/Maria
Min Louise Odier verkar vara stendöd. Den som var så fin förra sommaren. Men tack och lov verkar min stora pion överlevt, den är bara senare än de andra, jag har ett små skott där nu.
Här verkar det mesta ha överlevt, till o med rosorna jag hade nergrävda i växthuset, det som kanske är borta kan vara min vinstock som oxå bor i växthuset. men men, är det bara den så är det väl ok, finns nya på affären så…
I vår trädgård skördade vi sallad, ffa rosésallad, som stod under en tunnel av fiberduk ända tills snön kom. Tunneln rasade så klart ihop under de mängder av snö som föll. I helgen var första gången som vi var ute på landet efter att snön försvunnit helt. Bågarna (salix) som spännde upp tunneln hade rest sig och under stod rosésalladen lika fin som innan snön! Ja, det är väl bara att låta den fortsätta växa!
Annars verkar det som att den nya Buddlejan har frusit tillbaka rejält. Hoppas att den inte dött alldeles.
Våra klätterrosor har frusit ner ordentligt - men jag har hittat livstecken på alla utom en. Kanske kanske kommer den också igen.
Det tycks som om rosorna har gått åt för flera här.Jag tror att min gula buskros har gett upp här, tråkigt för den var fin, det blir till att köpa ny.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Mina Rosor har också fått stryk, men det verkar som om de kommer nerifrån. Hoppas bara att det inte är rotskott….
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag har hittat livstecken på alla mina klätterrosor längs staketet nu. Men mycket av den fina tillväxten under förra sommaren är ju borta. Det blir att börja om från början lite grand.
Men det är konstigt. Vi har två olika sorter i rabatten, Ghislaine de Feligonde och New Dawn. Förra vintern var här kallt, men nästan inte någon snö och då gick det väldigt hårt åt New Dawn. Två stycken frös till och med ihjäl. I år när det varit en massa snö har det gått hårt åt Ghislaine. New Dawn har knappt frusit ner alls, men Ghislaine har frusit ner mycket. Så de tål uppenbarligen olika saker.