sjuk blåklint
Varje vår kommer min blåklint, vackra blad o mycket fint. Sen blir det omvändning, får mögel och bara att klippa ner. Är det något jag kan göra nu tidigt på våren för att slippa besväret sen?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Nej det är inte så mycket man kan göra, ofta får de mjöldagg för att de är planterade på fel plats + sorten har dålig resistans mot svampen. Ofta går svampen på växter som har det lite för varmt och torrt ex. får ju Rosor ofta mjöldagg när de står planterade vid en varm och torr husvägg som inte är någon ideal växtplats. Ibland kan man lyckas minska angreppen genom att vattna rejält från tidig vår och framåt samt spruta växterna regelbundet med atamonvatten el. mjölkvatten el. bikarbonatvatten.
Mjöldaggen brukar ofta vara sortberoende så den går bara på ett eller ett fåtal växtslag det finns dock många olika mjöldaggsarter och man kan ha många arter i en trädgård.

Tack Åsa. Inget annat fick denna sjukdom än just bara blåklint, och jag delade och satte på flera ställen i både öst-läge och väst-läge, ena sidan är det bra trädgårdsjord, andra sidan bra dränering, men på båda ställen blir blåklinten - och bara den - sjuk. Menar du att jag kan slänga plantorna och eventuellt köpa en annan sorts blåklint som kommer att klara sig? Eller sortberoende så jag ska utesluta blåklint helt? Vore ju synd för jag gillar ju blåklint.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo