Klippa ner rosenbuskar?
Nu har vi bott i vårt hus i lite mer än ett år. Och ju mer vi är ute i trädgården desto mer stör jag mig på dom gammla ägarna :-) Dom har inte klippt ett äppelträd eller rosenbuske på många många år! Har hört att man ska vänta med att klippa ner rosenbuskar tills björklöven är som musöron. MEN jag kan inte vänta! Har så svårt för det! Så här om dagen klippte jag ner dom ganska mycket… Dom var JÄTTE fula och spretiga. Det blir små söta rosa blommor på och buskarna är ganska små.
Nu undrar jag… har jag dödat dom nu? Eller kommer dom att klara sig tror ni? För om "hoppet är ute" så vill jag gräva upp dom och plantera något nytt där innan sommaren kommer:-)
Man brukar inte ta död på Rosor med hård beskärning däremot kan blomningen utebli ifall det är en sort som blommar på äldre ved. Jag gissar dock att sorten är något liknande Fairy och de brukar kunna blomma på ettårsved. Buskrosor som dessa brukar annars bara gallras lite lätt + man klipper bort dött. I år är det dock mycket som dött under vintern så många Rosor måste klippas hårt iår.
Ja det var mycket på buskarna som var svart, är det helt dött då? Jag lämnade kvar lite långa helt gröna "pinnar". Jag låter dom vara nu då och hoppas på att dom kommer att ta igen sig!

Lyssnade på Odla på P1. De sa att många Rosor farit illa åt i vinter och att man gott kan klippa ner det som är svart redan nu. Tanken med att inte klippa förrän björkarna är som musöron tror jag är för att då ser man var det växer på rosorna. Tex mina buskrosor vill jag ska växa utåt - då klipper jag vid ett skott som går utåt. Mina Bonica är helt svarta, men när jag kikade i morse så är det liv kvar längst ner. Jag kommer att klippa ner dem till 10 cm. Men det tror jag funkar bra!
Ska man klippa ner dem tills man ser att "pinnen" verkar ha liv i sig? När det är brunt eller svart alltså

Vänta ett tag tills du ser var det lever. Sedan klipper du över ett "öga" som verkar leva.