Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1665 ggr
Lillianna
0

Vad heter blomman - nr 15?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska jag göra det svårt för er.

Vill ni ha fler??? Jag har massor av bilder på alla mina perenner, problemet blev just att jag verkligen ansträngt mig i sommar med att skriva in namnen på varje bild. Dumt va?! Så då blir det lite för enkelt va *s*?

/Lillianna

~ Lillianna ~

Christina
0

Ja den var verkligen svår. Någon sorts campanula?

Christina
0

Det är jätteroligt om du visar fler. Jag känner sån upptäckarglädje när jag får bilder på andras blommor som jag inte känner igen och får höra av odlaren själv, hur de har skötts.

Har själv försökt dokumentera alla växter jag har, men varje sommar missar jag någon. Antagligen för att jag gått och väntat på den optimala vyn, när de blommar som bäst och så har den dagen försvunnit. Då ångrar jag mig, eftersom jag märker att jag lika mycket behöver bilden, där blomman kämpar för att överleva.

AnnaO
0

Kan det vara ett sommarljus, Gaura lindheimeri 'Whirling Butterflies'?

Lillianna
0

Ja, det är helt rätt. Ingen namnsort dock vad jag känner till. Tyckte bilden var så kass så jag trodde det skulle vara svårare *ler* men ni är så duktiga allihopa!!

/Lillianna

~ Lillianna ~

Christina
0

Självsår sig och är torktålig - stämmer det med dina iakttagelser?

AnnaO
0

Är den perenn hos dig? Är den inte en sådan som bara klarar vintern ibland under väldigt gynnsamma förhållanden? Eller tar du in den?

Christina
0

Har kollat in vad andra skriver om Sommarljus och det verkar vara olika erfarenheter om självsådd.  Extra roligt därför att höra dina.

Jag betraktar Rosenskära och Leverbalsam som ettåringar men hittar också en hel del självsådda plantor. Dessa kommer då i blom rätt sent så dem tar jag bara som en bonus och kan alltså inte riktigt lita på. Kanske är det samma sak med 'Sommarljus'?

Lillianna
0

Jag sådde den förra vintern och den blommade första sommaren så jag vet ännu inte om den vill vara perenn. Hoppas det…

/Lillianna

~ Lillianna ~