Lycka
det är när man drar upp ett litet kirskålsblad och så får man helt oväntat med sig en lång rot.
Ha! tänker jag - där fick du!

Haha, visst är det en underbar känsla 

Grattis!
Jag har aldrig haft besvär med Kirskål men jag har ätit en underbar paj på dessa blad
/Maria
Jag älskar kirskål till den grad att jag tatuerat in en hög på armen
Är dags att göra rötterna till den snart också. Har faktiskt aldrig ätit det själv, men har plockat det i mängder som djurfoder. Sen är det fina blad också.
_No way! Yes way!
Haha, det var en udda tatuering
/Maria
Visst är det en härlig känsla!!!
Jag upplever samma nu när jag river upp nässlor för att göra rabatt och potatisland. 
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Jag tycker i och för sig också att kirskålen är ganska fin och jag brukar plocka blommorna till buketter. Det tråkiga är att den har en sådan grym växtkraft att den inte tillåter något annat att växa.
#7 Blommor?! Blommar den också?!
Oj, förlåt. Skulle kanske börja om…
Hej! 
Jag är ny här inne, men har funnits på iFokus ett tag nu. Jag gick med här delvis pga denna växt som får mig att nästan SKAKA av irritation… Kirskål…
Jag gjorde en ny fin rabatt för snart 3 år sedan. Köpte nya möbler till uteplatsen, jag slet riktigt ordentligt. Alla dagliljor och pioner (60-80 cm/diam), ja de grävde jag upp helt själv och satte i den nya rabatten. Vad händer? Jo, kirskål har legat och vilat i min vackra iris som jag också flyttade… Nu har jag kirskål över hela… Vad ska jag göra? Jag orkar inte flytta allt igen, pga min värk som jag jag får nu i vårtider… "Plocka, plocka, plocka" har jag hört, men jag får bara av bladen. Rötterna ligger kvar långt nere. Vi har lerjord… Hur kan jag underlätta arbetet? Någon som vet? JAg ska kanske lägga detta som en ny tråd istället. Att lägga plastmatta och skära hål för mina plantor tror jag inte på. Då letar kålen sig till de hålen…
H-J-Ä-L-P-!
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
#8: Du kan plocka, plocka och plocka ALLA blad du hittar direkt när dom kommer. Om Kirskålen aldrig får gröna blad så kan dom inte föra näring ner till roten och du kommer så småningom att svälta ut den. Det kan dock ta några år!
Jag kör den metoden i den rabatt och den del av gräsmattan vi har kirskål. Jag går dagligen från nu fram tills de slutar växa och letar efter små blad. Alla jag hittar tar jag bort direkt! Om några år så får vi se om jag lyckats.
En annan metod är att köpa typ round-up och försiktigt pensla på bladen, men akta det andra du vill ha levande. Det kan fungera, men jag vet inte hur långt ner i roten giftet tar sig. Du kanske får kombinera det med att plocka blad!
Lycka till!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Jag har helt enkelt valt att välja mina fighter. På vissa ställen får kirskålen växa fritt. Det är inte någon idé att försöka utrota den för den växer hos grannnarna. På andra ställen plockar jag den. Och om man är envis och plockar en liten stund varje dag eller så blir det inte så mycket i rabatterna.
Har valt att inte reta upp mig alltför mycket. Gjorde det i början, men det blir bara jobbigt.
Blomman ser ut så här.
Men trots det så är det en härlig känsla när man får upp en lång bit rot av kirskål.
Buhu! 
Nu kom det igen: plocka, plocka, plocka… 
Ju mer jag plockar, desto mer kommer det… 
Round-up har jag provat. Det tog bara bladen, men rötterna sa: "Haha, din häxa, ju mer du penslar, desto längre ut vandrar vi…"
Om jag nu lägger en matta över allt, och klipper hål för mina plantor. De som kommer upp i plantorna plockar jag. Hjälper det?
Just nu är jag bara så *PUST* för jag är så himla besviken…
#10 Jag har kirskål i gräsmattan, men den håller sig ju eftersom vi klipper… *Brrrrr* Jag ryser när jag ser bilden… Jag HATAR kirskål…
Vi har maskrosor till tusen, så även tistlar, men kirskål? Den skulle döpts om till kriskål…
Du får äta upp den - det lär bli helt OK spenat av det hela. Så blir det lite nytta av att plocka den.
Måste man verkligen bli av med allt? Som sagt - ibland är det bara att acceptera. Vi har också i gräsmattan. Jag har testat det där med att lägga duk med hål för plantor. Det fungerar ett tag, men sedan kommer det i alla kanter runt duken. Plus i plantan. Så som du förstår har jag varit ganska ettrig jag också. Men tycker inte att lite kirskål är så mycket värt att jag ska få en hjärtinfarkt av det.Därför har jag accepterat att kirskålen får vinna i vissa delar av trädgården och jag i andra.
Stör mig mer på rådjuren som äter upp mina växter. Varför äter de inte kirskålen?
Hittade till och med en länk med lite ogräsrecept. Kirskålspesto kanske skulle vara något?

Inget mot Jätteslide som är en ALIEN! Jag har hackat hål på två vattenledningar i min koloni pga av denna bambuliknande monsterväxt!
Kirskål känns mycket litet och fredligt.
#14 - den har jag inte råkat ut för. Ännu…

Fall aldrig för frestelsen att ha lite bambulookalike i din trädgård. Det var inte jag som planterade dem men nu riskerar hela koloniområdet få detta. De har tagit sig in och igenom golvet på grannstugan från 1600 talet.. de är inte glada..
Nej, av era svar att döma så blir det att gräva upp alla plantor och ta död på kirskålen en gång för alla… I alla fall i den delen av trädgården… Jag vet bara inte var jag ska sätta mina fins blommor någonstans… Mina fina gullvivor och allt annat…
Jag funderar allvarligt på att ta hit en trädgårdsmästare eller liknande, för jag hatar kirskålen i rabatten. Den i gräsmattan gör ingenting… Vi har på två ställen, men det klipps ju ner… Jag kan plocka och plocka, men när jag kommer hem från jobb kl halv 5 på eftermiddagen så står den där så "grön och fin" i min rabatt…
Jag har hört talas om en marktäckare som kväver kirskålen. Jag får googla igen och se om jag hittar det…
Kramar till er och tack för era svar. Nu vet jag vad jag ska göra!
/Jenny
Det är ju bara det att så länge du har kvar den gräsmattan så finns rötterna där. Den sprider sig genom rötter och genom frön. Det enda du möjligen kunde göra i din rabatt det är väl att gräva ur den en 30-40 cm sedan täcka med någonting - fiberduk eller så - eller en stålkant runt - jag tror inte de går så djupt, men jag är ine säker.
Sedan fylla på med jord och plantera dina blommor. Sedan plocka varenda planta som frösår sig så att den inte börjar sprid rötter. Utan att plocka är det stört omöjligt att bli av med kirskål i en rabatt om den växer runtomkring.

Nej Asta, ditt ogräs är inte slide. Man kan göra en väldigt fin berså av parkslide, den har fantastiskt fina blommor, om man avgränsar rötterna så man gräver ner t.ex. ett plasttak ståendes så rötterna inte går genom. Dessa rötter är faktiskt relativt ytliga, så det borde räcka med 40 cm djupt nergrävd "staket".
Ang. kirskål och annat ogräs, om man köper plasthinkar i olika storlekar, borrar hål i botten, och fyller med passande jord till olika växter, då kan man gräva ner dessa och utrymmet mellan dem kan man fylla med sandblandad jord, som är lätt att rensa med en liten handräfsa, om någon kirskål skulle duka upp där.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Såg på tv för nåt år sen att det var en trädgårdsmästare som la ut tidningar i sin rabatt o fyllde jord o täckbark ovanpå för att ta död på kirskålen, det som ev kom upp mitt i blommorna rensades bort alteftersom, så när tidningarna hade förmultnat så var kirskålen borta oxå. Tidningarna var ilagda utan att vara öppnade, om du förstår vad jag menar.
#21 Aha. Bosse Rappne i Äntligen Hemma på tv4… Jo, det såg jag, men kommer inte ihåg att det var pga kirskålen… Tack för tipset. Har morgontidningen på helgen, plus Metro och City på jobb, så det går ganska fort att få ihop.
Vår kirskål hinner aldrig blomma, så det där med att den fröar sig? Njaeä, det tror jag inte, men jag kan ju ha fel.
Kirskålen i gräsmattan finns inte i närheten av rabatten. Det är på andra sidan huset…
Det där med tidningarna ska jag prova med. Det kan faktiskt hjälpa. Tack så mycket för tipset.
Jag återkommer när jag har ett resultat att ge er!
/Jenny
#22 - hinner den inte blomma så fröar den sig så klart inte. Men blommar den så fröar den sig.
#Nej, den har aldrig blommat. Det ser DENNA Bengtsson till…